HD elektro v.o.s. HD elektro v.o.s.

Něco z historie

Nejsme rozhodně žádná začínající firma

(jen naše prodejna doposud trochu voní novotou …)

    Historie firmy sahá až do roku 1992. Tenkrát jeden státní podnik na severu Moravy získal v rámci privatizace nového majitele a události dostaly spád: nový majitel měl smysl pro podnikání a rozhodl se získaný podnik maximálně zhodnotit. Stroje se odvezly do šrotu - a byly jich tuny a tuny - a za kilo železného šrotu máme ... a když to vynásobíme těmi tunami ... prostě nějaká koruna se utržila. Pak se zbouraly budovy a cihly se prodaly jako stavební materiál. A zbylý pozemek ? No ten se přece rozprodal na stavební parcely ! Ještě něco ? ne, to by bylo asi tak všechno. Vlastně ještě pár stovek zaměstnanců, ale o ty se novodobý podnikatel nestaral, už dávno odešel privatizovat někam jinam.

    A tak se na dlažbě ocitli i dva čerství nezaměstnaní:

 pánové Vladimír Hrabec a Petr Durec

Uživit se potřebovali, práce nikde v okolí nebyla a tak si založili vlastní firmu

HD elektro v.o.s.  

Z ušetřených peněz nakoupili přívěsný vozík, nějaké ty žebříky, vrtačky a další nářadí, zapřáhli to všechno za starý VW a vyrazili po vlastech moravských a českých dělat tu práci, kterou uměli – instalovat telefonní ústředny, natahovat telefonní sítě a později i sítě počítačové.

    O životě podnikatelů dnes díky televizi panují poněkud zkreslené představy. Proto mi dnes těžko někdo uvěří, že tito dva “podnikatelé a majitelé firmy” trávili týdny a měsíce na cestách po všech možných stavbách a při pracovní době “od nevidím do nevidím” a sedmidenním pracovním týdnu si sami sobě vypláceli úžasnou mzdu 5 000Kč měsíčně. A že to tak dokonce vydrželi několik let, nad tím už kroutím hlavou i já sám. Nicméně výsledek se postupně dostavil a někteří zákazníci si po čase všimli téhle miniparty, na kterou byl spoleh a jejíž práce mluvila sama za sebe. Takže počítačové sítě – vlastnoručně realizované dvojicí H+D a jejich spolupracovníky můžete dnes najít například v těchto (a mnoha dalších) budovách:

Ferona.JPG (28312 bytes)

Motokov.JPG (101690 bytes)

Obchodní soud.JPG (31380 bytes)

V pořadí zleva: Ferona a.s. Brno, budova MOTOKOVU Praha a Obchodní soud v Brně.

Mou3.jpg (50150 bytes)

Na posledním obrázku možná poznáte Masarykův onkologický ústav (MOÚ) v Brně na Žlutém kopci, ve kterém našla po dlouhou dobu sídlo brněnská část naší firmy.

    Právě prosíťování MOÚ změnilo celou historii firmy. Začalo to tak, že jsem 1. října 1993 nastoupil do MOÚ jako správce (dosud neexistující) počítačové sítě, v listopadu zahájila firma HD elektro její realizaci a zároveň se vybíral dodavatel na počítače, v prosinci se počítače nakoupily a přesně na Silvestra odpoledne dodala firma HD elektro monitory. Ráno na Nový rok 1994 byla počítačová síť v provozu.

    Zlom způsobily právě ty monitory. Prostě ústav zjistil, že od HD elektro může nakoupit lépe a levněji než od jiných dodavatelů. Že tahle firma dokáže odlišovat poctivý obchod od kšeftování za vysoké ceny. A tak začala HD elektro obchodovat s výpočetní technikou. Samozřejmě, dodávky Šumperk – Brno se staly velmi brzy problematické vzhledem k velké vzdálenosti. Takže koncem roku 1994 jsem se stal společníkem firmy a v Brně vznikla pobočka zaměřená výhradně na výpočetní techniku.

    Naše sídlo bylo v té době právě v areálu MOÚ. Celé roky bylo hlavní náplní naší práce starat se o počítače a síť ústavu. Samozřejmě, stále více rostl počet i ostatních zákazníků a tak jsme se na jaře roku 2000 rozhodli otevřít prodejnu v Brně-Žabovřeskách, na Chládkové 5, kam v krátké době celá brněnská pobočka přesídlila.

Dnes už bývalá prodejna HD elektro na Chládkové ulici
Takhle vypadala naše první prodejna - a tady je ještě pár dalších záběrů...

    Důležitý zlom v historii firmy je rok 2000-2002, od kterého firma HD elektro v.o.s. přechází zcela do Brna a v Šumperku dále pokračuje původní firma pod novou hlavičkou HD elektro CZ s.r.o . Jistě, jedná se jen o papírovou záležitost - firma byla oficielně rozdělena na dvě části, nadále ovšem zůstávají přátelské vztahy a úzká spolupráce.

    Proč uvádím "zlom" - a přitom období roků 2000-2002? No to je jednoduché - dohoda ve firmě byla poměrně jednoduchou záležitostí, navíc jsme se k tomu chystali už delší dobu. Bohužel, jednoduchou záležitostí to nebylo pro Obchodní soud, kterému zpracování tak složité transakce trvalo plné dva roky. Například každého čtvrt roku jsem byl upomínán, že již nemají v ruce moje Potvrzení o bezůhonnosti v platném provedení (tento dokument měl "životnost" pouhé 3 měsíce). Takže jsem byl nucen vždy znovu a znovu žádat v Praze o nové potvrzení, že mě za poslední 3 měsíce neuvrhli do kriminálu a toto potvrzení doručit na Obchodní soud (totéž i ostatní spolumajitelé). No a když po dvou letech Obchodní soud svou práci zdárně dokončil (stačilo prostě opsat jednu stránku, kterou jsme v roce 2000 na soud doručili), bylo všechno ještě v horším stavu než původně - adresy popletené, jako vlastník uveden někdo, kdo z firmy již definitivně odešel a neměl s firmou nadále nic společného atd. Takže podat odvolání a opět čekat, než se soudu uráčí. V dalším kole se již zadařilo lépe (jen jim vypadlo moje rodné číslo, za což jsem dodatečně zaplatil 1000Kč pokutu). A jeden drobný detail - díky dlouhé době zpracování provedl soud změny se zpětnou platností a to každou z těch změn k jinému datu, takže se jednou budou historici marně dohadovat, ke kterému datu se vlastně naše firma rozdělila.

    Dalších několik let jsme provozovali firmu v Žabovřeskách na Chládkové, až nám konečně naše prodejna pomalu přestala stačit a my se začali ohlížet po něčem větším a blíže k centru města. Oslovili jsme 4 realitky, které nám nabídly celkem 2 varianty (zcela nevyhovující), dalších 160 prodejen jsem si našel (a poctivě prošel a prohlédl a nafotil) sám ...

prázdná prodejna blízko našeho bydliště levné a přitom velké prostory 190m2 na okraji města plánek jedné z prodejen velmi pěkné prostory, dokonce hned v sousední ulici - ale bylo by tam málo zákazníků
Prostory k pronájmu Velmi pěkné prostory v centru, jenže tam právě jedna počítačová prodejna "ukončila činost" zde taky jedna počítačová firma zkrachovala - a momentálně tam už sídlí jiná V jednom objektu zůstaly i původní prodejní regály
A tato prodejna byla k dispozici s kompletním vybavením - jenže my máme svoje Prodej ukončen Pěkné prostory, uprostřed sídliště - jenže tu právě zkrachovaly jiné počítače, takže do tohohle nejdu Bývalá Židenická pošta. Velké, levné - ale jak sem dostat zákazníky? A ještě po dalších dvou letech stále prázdné.
Velmi levné prostory 100m2 za 4.000/měs v suterénu Obrovské prostory, kde se dříve prodávaly koberce Tady bývala zelenina - ale lidé už o vitamíny nestojí Prázdná prodejna na rušné křižovatce

...a konečně v říjnu 2006 Marcelka objevila tento inzerát na prázdnou prodejnu v centru města za solidní cenu. 

Ještě ten den jsme si to byli prohlédnout, místo se nám líbilo a tak jsme se rozhodli prakticky okamžitě. Smlouva byla sepsána ještě ten týden a vzápětí začaly úpravy nové prodejny a stěhování.

Hromada nabalených krabic připravených na stěhování 
Všechny věci se musely nabalit do obrovské spousty krabic...

Trabant s přívěsným vozíkem - dokázali jsme to s ním "otočit" několikrát za den
...něco (vlastně většinu věcí) jsme poodváželi s dědou Trabantem na přívěsném vozíku z půjčovny..

Konečně přijeli stěhováci a nakládáme
...a to ostatní nakonec zůstalo na stěhováky.

    A díky tomuto našemu obrovskému úsilí jsme přesídlili od Nového roku 2007 podstatně blíže ke středu města, navíc do větší prodejny na Křenové 35 (a ani se nám moc nezvedl nájem, hejč !!!). Pro nás to znamenalo, že zde o nás vědělo mnohem více lidí než dřív (zatímco na Chládkové přešlo kolem naší výlohy tak asi 5 chodců za den, na Křenové kolem nás projelo asi 500 elektrik a nepočítaně aut a chodců). A pro vás to znamenalo, že jste nás měli hned poblíž centra - asi 300m od nádraží - a nemuseli se za námi kodrcat na konec světa.

Prodejna HD elektro na Křenové

    Velmi se nám tu líbilo a já byl pevně přesvědčen, že zde už vydržím do důchodu. Celou prodejnu jsme si zařídili podle našich představ, k původním skříním ještě dokoupili skleněné vitríny, opět jsme naše řady rozšířili o technika  A první dva roky to vypadalo, že se nám tu bude dařit. Bohužel, na podzim roku 2008 začala krize - a bylo zle. Lidé najednou neměli peníze (nebo je spíše nechtěli utrácet) a přestali chodit. A nám tak klesaly tržby. A když nejsou tržby, není z čeho platit faktury a energie a telefony a nájem...
    Snažili jsme se zatnout zuby, snížit náklady, půjčit si peníze na vykrytí těch největších problémů a vydržet. Nějakou dobu se nám to dařilo, bohužel to nešlo věčně. Takže v roce 2010 již byla situace neudržitelná a my byli nuceni opět změnit sídlo.
    S vyhledáváním vhodných objektů jsem měl zkušenosti již od minule. Opět jsem procházel desítky a desítky volných prodejen (a že jich od minule přibylo !), ale bylo to teď mnohem obtížnější. Teď už nešlo o to najít "nějaké" prostory - pokud nám štěstí nepřálo na Křenové, která je rušnou hlavní ulicí, pak bylo nutno najít ještě lepší místo - a za rozumnou cenu. A najít takovou prodejnu - to byl docela oříšek. Např. mě docela deprimovalo zjištění, že v samotném centru města, na Náměstí svobody, zkrachovala nedávno jiná počítačová firma. Proboha, jaká už může být v Brně lepší adresa pro prodejnu? Nebo je krize opravdu tak zlá, že mimo několika velkých společností se nikdo jiný na trhu neudrží?
    Hledal jsem opravdu dlouho - a neúspěšně. Vše bylo buďto moc stranou od centra, nebo na zastrčeném místě, příliš drahé (např.140tis./měs si opravdu nemůžeme dovolit) apod. Přitom datum, do kdy jsme se museli stěhovat se kvapem blížilo. Nakonec jsem musel stanovit jasný termín, kdy budeme muset odpískat stěhování a začít realizovat přesun firmy do nějakého skladu. Padl i tento termín - a já musel připustit, že přecházíme na nouzovou variantu se skladem. Naštěstí asi 1/2hodiny potom narazila Marcelka na netu na čerstvý inzerát, který vypadal více než nadějně. Já na nic nečekal a vyrazil tam na obhlídku. Marcelka zatím zkontaktovala realitního agenta, který se tam se mnou sešel - a já se nestačil divit. Jednalo se o Večerku, nacházející se kousek od našeho bytu, do které jsme navíc prakticky každý večer po práci chodili pro jídlo.

A teď už k současnosti:

Doufám, že v naší prodejně najdete vše, co hledáte – široký sortiment zboží, odborné služby i pracovníky, kteří vám ochotně pomohou vyřešit vaše problémy.

    Několik slov k nám, kteří vás zde budeme obsluhovat:
jsme tak trochu blázni, alespoň tedy do počítačů (to o nás ostatně tvrdí naši příbuzní, známí i zákazníci). Proto nás zde najdete nejen v pracovní době, ale mnohdy dlouho do večera nebo o víkendu. Je těžké říct, jestli tady pracujeme nebo se bavíme – počítače jsou pro nás hlavně koníčkem a tak se mnohdy pouštíme i do věcí, na kterých rozhodně nezbohatneme – důležité pro nás bývá vyřešit zajímavý technický problém, naučit se zase něco nového ale hlavně - uspokojit zákazníka. A v informačních technologiích je toho nového stále tolik, že člověk s učením nepřestává vlastně nikdy.

    Pro vás – zákazníky – je to samozřejmě výhoda. Rozhodně vám neřekneme “Nemáme a ven!”, nebudeme vás přesvědčovat “Zeptejte se někde jinde!” ani vás nenecháme odejít s nepořízenou. Prostě

vaše problémy na naši hlavu.

Bořivoj Volný

Spolumajitel, ředitel - no zkrátka BigBoss