HD elektro v.o.s. Brno
zpět - Na hlavní stránku

návrat na úvodní stránku  
Poradny

HD elektro v.o.s. BRNO
výpočetní a kancelářská technika



Poradna

Download ceníků

Vyhledání položek
z celého ceníku

 
Tisk stránky
Čím se řídit při nákupu aneb nejsme tak bohatí abychom si mohli kupovat levné věci

Čím se řídit při nákupu
aneb
nejsme tak bohatí
abychom si mohli kupovat levné věci

   Při nákupu počítačů
   platí tři kriteria, a to:

cena                 
cena
                     a cena.

Nic jiného není důležité !!!

  A naše firma prodává nejlevnější počítače v ČR.   

Proto kupujte naše výrobky !!!

Inzerát

nejmenované

firmy

Tento celostránkový inzerát 

byl před několika lety

 snad ve všech počítačových časopisech. 

A bez ohledu na to,

 co si myslím o kvalitě výrobků inzerující firmy,

 jej považuji za obrovský podvod. 

A za úplného blázna každého, 
kdo něčemu takovému věří.

Pro srovnání - následuje ne inzerát, ale výrok jednoho velmi moudrého muže:


Existuje sotva něco na tomto světě,
co by někdo nemohl udělat trochu hůře a mohl o něco levněji prodat
a lidé, kteří se orientují pouze cenou,
stanou se tak spravedlivou kořistí těchto machinací.

Je nerozumné zaplatit příliš mnoho,
ale je ještě horší, zaplatit příliš málo.

Jestliže zaplatíte příliš mnoho - ztratíte trochu peněz,
to jest vše.

Zaplatíte-li ale příliš málo, ztratíte někdy všechno,
jelikož nakoupený předmět nemůže splnit Vámi myšlenou úlohu.

Zákon hospodářství nedovoluje obdržet za málo peněz vysokou hodnotu.
Vezmete-li tu nejnižší nabídku, musíte za riziko, které tím nesete, něco počítat.
A jelikož toto činíte, 
potom máte také dostatek peněz zaplatit za něco lepšího.

 

John Ruskin 
anglický sociální reformátor

(1819-1900)

 

Ano - vidíte správně. Tento pán zemřel před více než sto lety. Ale to, co napsal, má stálou platnost.

A co k tomu mohu říct já?

Naše firma - HD elektro v.o.s. - rozhodně nemá nejnižší ceny v republice. Řada kupujících nám to vyčítá a odchází jinam, kde objeví zboží za nižší cenu. Někdy dokonce velmi levné zboží. A nemusejí se ani moc snažit - hned za rohem je firma, prodávající za velkoobchodní ceny. A Brno je velké město - firem, které prodávají za diskontní ceny zde najdete několik.
    Přesto k nám chodí řada zákazníků nakupovat. A co je důležité - vracejí se k nám i ti, co předtím "výhodně" nakoupili jinde.
Proč?
    Že by to nebylo jen o těch cenách?

    Teď bych měl mluvit o tom, proč máte nakupovat u nás. 
        - Proč jsme právě my ti nejlepší. 
        - Nebo aspoň o tom, že svou práci děláme poctivě. 
        - Že naši zákazníci musejí odcházet spokojeni - jednoduše proto, že by k nám příště asi nepřišli. 
        - Že si zákazníci pochvalují, jak se jim věnujeme. 
        - Že dokážeme nejen poradit, vysvětlit, ale také rozmluvit neuváženou koupi a nabídnout to, co zákazník opravdu potřebuje. 
Myslím ale, že tohle je zbytečné. Koneckonců, až k nám přijdete, pochopíte sami, proč o nás zákazníci říkají:
    "Vy jste taková, no prostě JINÁ firma."
Takže raději budu mluvit o tom, jak to nemá vypadat a proč se zákazníci vracejí i od firem, kde nakoupili skutečně levně.

1) Nejlevnější zboží

Asi tak polovina zákazníků začíná svůj nákup větou:

Jaké máte nejlevnější ... (CéDéčka, inkoust, tiskárnu, monitor atd. atd. ...)

     Po pravdě řečeno, nechápu. V životě by mě nenapadlo jít do Potravin a zeptat se: Jaké máte nejlevnější rohlíky? protože vím, že bych se dozvěděl: ...támhle ty, na strouhání... a já bych si je určitě nechtěl koupit k snídani.
     Stejně tak nikdo nejde kupovat to nejlevnější auto, protože ví, že ho dostane v bazaru a že to bude úplně prorezavělá ruina někde v koutě u plotu.

     Proč tedy lidé kupují to nejlevnější CéDé medium, nejlevnější inkoust do tiskárny, nejlevnější počítač?
     Prostě proto, že tomu nerozumějí. Nevyznají se v rozdílu mezi levným a kvalitním výrobkem. Nemají odvahu přiznat před prodávajícím svoji neznalost a zeptat se. A vycházejí z jakési nepochopitelné představy, že všechny výrobky jsou vlastně úplně stejné, jen se liší tou cenou (tohle mi opravdu někteří zákazníci tvrdí).

   Před časem mi jeden zákazník s vážnou tváří vykládal, že všechny procesory, které se na trhu prodávají, jsou vlastně úplně stejné. Vyrábějí se v jedné továrně, na jedné výrobní lince a teprve na jejím konci se potiskují podle toho, jaký výrobek je zrovna vyžadován. A pak se to zabalí do odpovídající krabičky a jde to do prodeje. Ale on to dobře ví, dočetl se to v jednom časopisu a tak je mu jasné, že se to liší jen tou cenou, ale v krabičce je furt to stejné. A on na to vyzrál - koupí si vždycky ten nejlevnější model a pak ho v počítači nastaví jako ten nejrychlejší a je to ! 
A funguje to ? ptám se. No zatím ne povídal smutně ale jednou se to už podařit musí !!

     Přitom - co si budeme povídat - všechno na světě se dá vyrobit buďto líp, nebo hůř. A ten, co to umí líp, si to logicky nechá zaplatit. A ten, co to tak dobře neumí, musí holt prodávat levněji, aby to vůbec prodal, to je snad jasné.

     Existuje i výrobek, který je lepší a přitom levnější? Jistě, existuje, ale je to výjimka. A pokud chcete mít v těchto věcech jasno, můžete buďto:
a) podrobně nastudovat danou problematiku ze všech dostupných materiálů
b) poradit se u svého prodejce - ten se v tom buďto vyzná (je to jeho práce), nebo to u méně běžných výrobků nastuduje rychleji, než vy (je to přece jeho práce)

     Rozhodně ale nezkoušejte vybírat jen tak od oka nebo podle jednoho článku v odborném časopise. Musíte totiž počítat s tím, že právě tenhle článek byl placenou reklamou (což je víc než běžné).

2) Zboží stejné jako u konkurence, ale levnější. Proč?

    Tohle je běžná záležitost. Dobře víme, že v jednom obchodě nakoupíme levněji a ve druhém dráž. Někdo to bere jako samozřejmost, někdo jako podvod (Ti zloději !!!). Existují dokonce i zákazníci, kteří shánějí "správnou cenu" - jaksi nemohou oželet dobu, kdy byly všechny ceny jednotné a kdy byly cena dokonce vyražena nebo vylisována do výrobku..
    Proč někdo prodává dráž a někdo levněji? Každá firma má jiné náklady. Ten kdo sídlí ve středu města bude mít jiný nájem než firma na periferii. Velká firma s "kamenným obchodem" má zcela jinou režii než ten, kdo podniká tak napůl načerno ve svém bytě a mimo regulovaného nájmu nemá žádné náklady.
    Je ale i jiný, a pro zákazníka podstatnější rozdíl. Některá firma se zákazníkovi věnuje, v jiné na zákazníka nemají čas. V některé firmě dostanete odborný servis se vším všudy, jinde je odbornost obsluhy poněkud pochybná a technika z úsporných důvodů vůbec nezaměstnávají.. 
     Chcete příklad ? Byl jsem před časem v jiné počítačové firmě. A byl jsem tam svědkem následujícího rozhovoru:

Chtěl bych si koupit nějakou televizní kartu. Co mi můžete nabídnout?
    Můžete mít tyhle dva typy - jeden za 2100Kč a druhý za 2300Kč.
Fajn, a který z nich je lepší.
    No, snad asi ten dražší.
A v čem se navzájem liší?
    No, tenhle je v modré a tenhle v červené krabičce.
A v čem se liší doopravdy? nějaký podstatný rozdíl?!
    No, tenhle je za 2100Kč a tenhle za 2300Kč.
A jinak se liší v čem? nějaké další vlastnosti?
    No, tenhle je v modré a tenhle v červené krabičce...
A můžete mi aspoň říct, jaké jsou parametry?
    No, to se myslím dočtete v návodu.
A návod?
    No ten je vevnitř v krabici.
Ale krabice je zalepená.
    No, jak si ji koupíte, tak si to přece můžete otevřít a přečíst...

    Neměl jsem na tohle trpělivost. Kdybych zákazníkovi odpovídal takhle, asi bych se propadl hanbou. Jistě, taky mě moc nebaví vysvětlovat velké teorie o technologiích a barvivech, když si zákazník přišel koupit jedno CD medium. Ale je to moje práce a pokud se jedná o smysluplný, vážně míněný dotaz, rozhodně poskytneme zákazníkovi všechny dostupné informace. A že chce zákazník podrobné informace u položky, za kterou má zaplatit několik tisíc, to je snad samozřejmost. 

    Takže, když nakupujete, nedostáváte jen zboží, ale i řadu dalších služeb. Jedná se teď samozřejmě o to, na co nemáte nárok se zákona, ale co je - řekněme - na dobré vůli prodejce. Jde o to, jak kvalitně či srozumitelně vám prodejce poradí. Je důležité, zda vám může nabídnout kompletní sortiment nebo zda budete muset pro jednotlivé části běhat po celém městě..

Naši sousedi-konkurenti prodávají levné HDD. 
Ovšem pro 4 šroubky, které jsou potřeba k jejich montáži, chodí zákazníci k nám. Prkotiny sousedi nevedou - na těch se nevydělá.

    Jde i o další služby:   může vám prodejce pomoci s instalací? Pokud ano, je velmi pravděpodobné, že vám snadno vyřeší i případnou reklamaci.
Reklamace je vůbec problematická záležitost. Nepříjemná pro prodejce i kupujícího. Přitom je velký rozdíl, jestli váš prodejce prostě odešle reklamované zboží k výrobci a po měsíci vám ho předá zpět nebo jestli se pokusí problém vyřešit sám. Zhruba 80% reklamací je totiž neoprávněných - my říkáme, že je to rukama. Nepochopený (nebo vůbec nepřečtený) návod, špatná instalace nebo třeba taky jen jeden nedotažený šroubek, který se uvolnil při dopravě (= vzít šroubovák, jednou otočit a už to zase funguje). A tak krátký křížový výslech může někdy zkrátit reklamační lhůtu na několik minut.

K nám chodí řada zákazníků i s reklamacemi zboží od jiných firem.
Říkám "tohle máte určitě v záruce, zaneste to tam, kde jste to koupili a oni vám to opraví zadarmo"
a oni říkají 
"to nejde, musel bych jim to tam předat v originálním balení, oni by to odeslali k výrobci a za 30 dní bych si pro to mohl přijít. A já na tom potřebuji pracovat ! U vás za to sice zaplatím, ale už zítra to zase budu moci používat."

     A pokud vám váš prodejce může zároveň nabídnout i zaškolení, instalaci v bytě nebo ve firmě, pozáruční servis a další služby,  je to vždy velká výhoda a já osobně v takové případě akceptuji i vyšší cenu.

3) Výhodný nákup

    Tyto akce nacházíte běžně např. v hypermarketech. Znenadání se objevují hromady (doslova) výhodných výrobků. Mimořádná nabídka! Trhák! Úžasná novinka! Technický zázrak! Nemůžete nekoupit! A lidé kupují...
    A ke mně najednou opět začínají chodit zákazníci pro inkoust do tiskárny, která se už 4 roky nevyrábí. Jak to? No, někdo objevil nějakou zapomenutou, tenkrát už neprodejnou zásobu, navezlo se to do hypermarketu, navršilo do tři metry vysoké pyramidy a díky dobré reklamě lidé vše rychle vykoupili. A teď se diví, proč je do této tiskárny tak těžko k sehnání spotřebák nebo proč je tak drahý.

Takže výhodný nákup? Ano! Velmi výhodný! Jen se zamyslete - pro koho? Pro vás nebo pro prodejce?

4) Mimořádná sleva

    Kamarád se mi kdysi pochlubil výhodným nákupem. Koupil neuvěřitelně levný Set-top box - dokonce zlevněný a o celých 700 Kč - z 2990 Kč na pouhých 2290 Kč. Zkrátka výhodná koupě, no nekup to. A vyčetl mi, že u mě by to nedostal, protože já takovéhle slevy nenabízím. Ukázal jsem mu do ceníku. Ano, měli jsme tam stejné zboží, jen ne ve slevách, ale v normálním sortimentu. a za cenu 2090 Kč. A už dlouho. Žádné slevy, žádné zdražení. Už dlouho setrvalý stav. Ale jiná firma "rozvířila klidné vody" - vyrobila slevu. A vychází jim to. Prodávají "slevněné zboží", i když ve skutečnosti zdražili. Já to ale považuji přece jen za podraz na zákazníka.

5) Nejlepší zboží na trhu

    Před lety byly všude k vidění inzeráty typu "Na barvu jsou pouze tiskárny firmy XY". Ty inzeráty byly všude a byla jich spousta. A měly účinek. Bylo zbytečné nabízet zákazníkům tiskárny jiných výrobců. Odpovídali: "Ale já chci tisknout barevně. A to umí jen tiskárny XY." Když jsem se pokoušel vysvětlovat, že firma XY ani barevný tisk nevymyslela, ani v jeho kvalitě nijak nevyniká, a co se týče nákladů a poruchovosti...no hanba mluvit !  tak mi jeden zákazník vynadal, že je vidět, že se v tom vůbec nevyznám, protože v té reklamě je to přece napsáno jasně. Tak to taky musí být pravda a basta!
    Proč mi podobná reklama tolik vadí? Protože je ve skutečnosti brzdou technického pokroku. Protože dokáže pohřbít mnohem kvalitnější výrobky jiných firem. Protože ten, kdo vyrábí špatné a normálně neprodejné zboží si prostě zaplatí masivní reklamu a najednou je na trhu králem. Jeho podprůměrné zboží se prodává a kvalitní zboží konkurence nejde na odbyt a konkurence - přesto, že je lepší, zaniká. Díky masivní reklamě najednou přestává platit princip přirozeného výběru.
    Pokud se vám zdá, že si jen tak bezdůvodně nadávám - uvědomte si, že jako prodejce vidím i trochu pod pokličku a občas se dostanu k informacím, ke kterým normální zákazník nemá přístup. Před několika lety jsem se zúčastnil konference právě té firmy XY, kde nás nabádali k prodeji jejich tiskáren. Mezi posluchači se začínaly ozývat škodolibé poznámky o kvalitě a schopnostech těchto výrobků, ale mluvčí firmy to vyřešil jasně:
   "Ano, je pravda že máme nejhorší tiskárny na trhu. Je pravda, že máme ze všech firem největší poruchovost. Je pravda, že máme nejvyšší náklady na tisk a že se kvalitou tisku nemůžeme rovnat konkurenci. Ale máme nejlepší reklamu a díky tomu zabíráme na trhu 50%! Během pár let to vytáhneme na 80% a konkurence se tak zbavíme úplně. Takže prodávejte naše výrobky a máte jistotu, že o ně bude stále zájem a že jich prodáte hodně. A protože mají nízkou životnost, máte jistotu, že si zákazníci přijdou brzy pro novou tiskárnu a vy vyděláte opět. A protože inkousty do našich tiskáren mají malou kapacitu, budou pro ně zákazníci chodit velmi často a vy zase vyděláte. Prostě - prodávejte XY a vydělávejte!!!"
    Co k tomu dodat? Jako obchodní strategie je to jistě vysoce účinné. Výrobce i prodejci bohatnou, kšeft se hýbe.

Ale není to dobrý obchod !

Protože dobrý obchod je tehdy, 
pokud jsou
obě strany přesvědčeny, 
že na něm vydělaly.

A jen ten zákazník, který byl minule spokojen, se mi příště opět vrátí.
A že byl opravdu spokojen, poznám podle toho, že s sebou přivede bráchu a doporučí nás kolegům v práci a řekne o nás kámošům v hospodě.
A tohle já považuji za dobrý obchod - když mám v prodejně jen samé spokojené zákazníky.

Takže jak a jaké zboží nakupovat ? a kde ?

Pokud jste odborníci v informačních technologiích, pak asi radu nepotřebujete. Ale pokud jste normální uživatelé, pak vám poradu s odborníkem vřele doporučuji. Protože informační technologie jsou tak složitý a neuvěřitelně rychle se vyvíjející obor, že se v něm dokáže vyznat jen ten, kdo v tom pracuje, kdo se tím zabývá každý den, od rána do večera a to už řadu roků. A pokud mám poradit tu svou verzi, tak:

Najděte si svého prodejce, tu svou - jednu jedinou - firmu a u té zůstaňte.
Oni vás budou znát a budou k vám přistupovat jako ke stálému zákazníkovi. 
Budou předem vědět, co potřebujete, budou znát vaše požadavky a zvyklosti. 
A vy u nich budete na oplátku utrácet svoje peníze. 
Prostě - dobrý obchod, při kterém jsou obě strany spokojeny.

Jak má ta firma vypadat ?

Odpověď je snadná - musíte jim důvěřovat.
A pokud jim důvěřujete - pak je v tom obsaženo vše.
A pak už si jen od nich nechávejte poradit...



HD elektro v.o.s. - servis výpočetní techniky
tel. - 530 342 542                                              mobil 775 524 130

servis@hd.cz

Od jara 2017 jsme zrušili prodejnu.
Servis nadále poskytujeme na naší domácí adrese:

Domažlická 2, Brno - Královo Pole
rožák Domažlická/Štefánikova

Trasa šaliny 1 a 6 – mezi zastávkami Šumavská a Kartouzská
zastávka autobusu 67 a 81 přímo před domem.


zvonek Volný, 2. patro

pracovní doba dle tel. domluvy
(optimálně zavolat cca 1/2hod předem)


...sem do této poštovní schránky se to prosím hází...
A pokud nám chcete něco sdělit nebo se na něco zeptat,
pak prosím využijte zde naši schránku.

Jinak Webmaster má schránku támhle vpravo === >                         ...áno, tohle je poštovní schránka pro samotného pána tohoto webu...

           

NAVRCHOLU.cz