Tento text byl sepsán někdy v roce 1999.
Prosím, berte jej tedy spíše jako historickou relikvii.
I když - řada věcí, o kterých se zde píše platí stále.
A pokud máte zájem o aktuálnější texty, pak je zde
pro vás naše
Prosím,
toto není vědecké pojednání ani disertační práce. Následující řádky
berte jenom jako stručnou informaci, vycházející z praktických zkušeností.
Takze tentokrat nekolik rad k vyberu VIDEOKARTY.
Oproti ostatnim komponentum mate situaci podstatne usnadnenou. Za poslednich
par let vzrostl vykon videokaret vice nez stokrat (k porovnani budu pouzivat
test programu WinTach, ktery take najdete na nasi BBS) a cena se naopak snizila
na uroven prijatelnou pro vsechny. Takze jen par rad:
ISA
adaptér je dnes už zastaralý. Jeho rychlost je řádově několik
jednotek, všechen grafický výkon má na starosti CPU počítače. Nejenom
že se
dosahuje malé rychlosti zobrazování, ale navíc je velmi zatížen CPU a tím se
následně celý počítač zpomaluje. Tyto adaptery nejsou už dnes prakticky
použitelné.
VLB
adapter bývá sice pro grafiku specielně zkonstruovaný, jeho rychlost
se pohybuje obvykle v rozmezí 20 - 60. Podstatná nevýhoda je ovšem v tom,
že je
použitelný jen do starých počítačů, které mají VLB sloty na základní desce. Do
nových počítačů se již tyto adaptery nedají namontovat.
PCI
adapter je dnes nejvýkonnější variantou pro toho, kdo ještě nemá v
počítači AGP slot. Dosahované rychlosti jsou vždy více než 50, běžně 100-200, u
specielních výkonných karet i 400 a více. To už jsou hodnoty, které znamenají,
že
při běžné práci pod Windows nestačíme registrovat, že karta vůbec něco dělá,
všechny akce probíhají okamžitě (u starých ISA karet jste mohli dobře
pozorovat postupné vykreslování obrazovky). A i v mnohem náročnější grafice
(DTP, CAD) je rychlost natolik velká, že pracovník již není zbytečně zdržován vykreslováním obrazovky.
AGP
adapter je dnes vlastně jediná varianta, kterou můžeme brát v úvahu
pro nové počítače. AGP (Advanced Graphic Port) je slot specielně konstruovaný právě
pro grafickou kartu. Dosahované rychlosti jsou největší ze všech předcházejících
variant. Navíc máme dnes ještě modernější verze AGP 2x, AGP 4x - tedy ještě
rychlejší než "starý" jednorychlostní AGP. Vývoj zde přímo letí - nové
generace se objevují již po několika měsících. Jediná nevýhoda - na základní
desce bývá vždy jen jeden slot AGP a tedy možnost jen jednoho výkonného AGP
adapteru. Co pro nás toto omezení znamená si vysvětlíme u vícemonitorového zobrazení.
Co vlastne tvori kvalitu (nebo rychlost) videoadapteru ?
1) vlastni videoprocesor (koprocesor), ktery tvori srdce karty. Ten prebira
praci CPU pri vykreslovani obrazovky a protoze je na jednotlive funkce
specializovan (cary, kruznice, krivky, plochy, vyplne, srafovani atd.),
jde mu to podstatne rychleji (asi o 2 rady).
2) driver (ovladac) videokarty. Na tom, jak dobre je napsan, zalezi na jake
urovni dokazeme vyuzit kvality pouziteho videoprocesoru. Napr. fy. S3 vyrabi
velmi rozsirene procesory "S3 Trio 64 ", ktere rada firem montuje do svych
videoadapteru. A je na vas vybrat si tu firmu ci ten adapter, ktery dokazal
vyzdimat z "es trojky" ty nejlepsi vysledky.
3) videopamet osazena na karte. Jeste pred casem bych psal, ze si muzete vybrat
mezi DRAM (beznou dynamickou pameti) a mnohem drazsi a rychlejsi VRAM, ktera
je urcena prave pro rychle videokarty. Dnes mohu rici, ze tyto kategorie sice
zustavaji, ale DRAM je doplnena o EDO RAM (rychlejsi a pritom dnes za skoro
stejnou cenu), k rychle VRAM pribyla jeste rychlejsi WRAM a objevuji se
dalsi. Stale ovsem plati: cim rychlejsi pamet, tim lepe je vyuzit vykon
pouziteho videoprocesoru.
A ted jeste jednou od zacatku - zaciname vybirat:
****************************************************
1) vlastni videoprocesor (koprocesor)
--------------------------------------
neni prilis podstatne, jestli si vybereme z rodiny S3, nebo treba Mach a
dalsi. Vsechny jsou dnes velmi rychle a vcelku se nespletete, jen si radeji
nechejte poradit od sveho dodavatele (to vite, ja sem dost dobre nemuzu
napsat ze treba XYZ nebo Grident zaspali dobu a jejich karty nemate chtit ani
zadarmo, to by bylo pomlouvani a antireklama, takze vam to pak reknu ustne).
Samozrejme je dobre se poradit o zkusenostech s danym typem, ale moc velke
rozdily nebudou.
2) driver (ovladac) videokarty.
--------------------------------
Zvolili jste dejme tomu procesor S3 a ted stojite pred rozhodnutim, od ktere
firmy ho vzit. Nabizi ho totiz na svych kartach cela rada vyrobcu. Ti jedni
za velmi nizke ceny, ti druzi (znackovi) za ceny o 50-100% vyssi.
Co ziskate za vyssi znackovou cenu? Obvykle velmi dobre napsane ovladace,
kvalitni provedeni, radu prijemnych funkci navic. A jeste neco: napr. firma
DIAMOND van pres Internet nabidne i drivery ke kartam, ktere se jiz davno
nevyrabeji. Tomu se rika ochrana investic. Vy si koupite znackovou kartu a
jeste po nekolika letech k ni muzete ziskat treba aktualni ovladace pro
Windows NT 4.0, ktere v dobe jejiho vzniku samozrejme jeste neexistovaly.
(jen si ted prosim nemyslete, ze si koupite levnou "noname"
kartu, od kamarada si pujcite disketu k Diamondce a budete
mit doma zazrak. Chyba ! Proste to nebude fungovat.)
3) typ videopameti osazene na karte.
-------------------------------------
vyber velmi lehky: na beznou praci zcela staci EDO RAM,
na spickovou grafiku (hlavne profesionalni) VRAM, WRAM
nebo podobnou dle typu karty. Ale to uz poradime.
4) velikost videopameti osazene na karte.
--------------------------------------------
O tom jsme zatim nemluvili. Trochu z historie. Kdyz jsem pred par lety
instaloval sit v brnenske FERONE, mely vsechny pocitace 256kB RAM a pouze
moje a kolegova masina se pysnily 512 kB !!! Uplynulo par let a minimalni
velikost pameti je dnes 1MB. A ja vam poradim: 2MB.
Proc? Par cisel:
Zakladni zobrazeni ve Windows je 640*480 bodu a 16 barev. Tyhle hodnoty
ale skoro nikdo nepouziva. Moderni monitory zvladnou podstatne vetsi
rozliseni, naroky na barvu jsou take mnohem vetsi (nejen grafika, ale take
hry, ruzne prezentace, v posledni dobe take filmy, video aj.)
Ze 16 barev se rychle preslo na 256 a pak na 64 tisic (tzv. High Color).
A protoze ani to nestacilo, zacalo se pouzivat True Color (skutecne nebo
verne barvy), coz je 16,7 milionu barev ! Spickova grafika dnes umi pracovat
az s 1 miliardou barev (dokonce i vice), ale to uz je mimo rozsah dnesniho
povidani. Co to znamena pro videokartu ? Pri 1 MB pameti dokaze pri rozliseni
640*480 bodu vykreslit plne barevne rozliseni, tedy True Color. Bohuzel,
pokud rozliseni zvetsime, uz se to do pameti nevejde a barevnost klesa:
S takovou pameti se da uz leccos delat, ale pokud se zacnete zabyvat grafikou,
vase nadseni trochu ochladne. True Color byva mnohdy nutnosti a rozliseni
1024*764 minimem. Takze opet pridat pamet:
4 MB RAM 640* 480 16,7 mil barev (True Color)
800* 600 16,7 mil barev (True Color)
1024* 768 16,7 mil barev (True Color)
1280*1024 16,7 mil barev (True Color)
1600*1200 64 tisic barev (High Color)
O tomhle se da rict "super" a pokud pridate pamet az na 6MB, budete mit True
Color i pri rozliseni 1600*1200.
Ted jeste : a) kdy to ma vyznam?
b) kolik to stoji?
c) ma cenu zvysovat videopamet jeste vic?
a) Vyznam to ma tehdy, kdyz delate "velkou grafiku" (tedy ne ve Windows, kde
pouzivate jen Word a Excel) a samozrejme vlastnite monitor, ktery zvladne
vysoke rozliseni.
b) Pred 3 lety stal DIAMOND Viper se 2 MB VRAM asi 13 000, o 4 MB se nedalo
rozumne uvazovat. Dnes solidni kartu se 4MB EDO RAM poridite asi za 4 000,
"noname" sezenete snad i levneji. A se solidnim monitorem se vysledek velice
projevi.
====================================
K tomu bych dodal - pokud mate videokartu, ktera ma volne patice pro pameti,
nechte si ji u nas rozsirit. Vysledek stoji za to a cena je dnes tak nizka,
ze to ani moc bolet nebude (asi 500-1000K? za MB dle typu - aktualni cenu
najdete vzdy v nasem ceniku pameti)
c) Pokud ma videokarta dostatek pameti a k tomu prislusne ovladace, dokaze
zazraky. Nektere aplikace (CAD) dokazou provadet pomocne vypocty prave v
rychle pameti videokarty a vysledne urychleni je potom obrovske. Napr.
graficke stanice Intergraph pouzivaji videoram o velikosti cca 20-40 MB, ale
to uz je zcela jina cenova trida a asi to nepatri do tohohle povidani.
Mimo zakladni vlastnosti maji nektere videokarty jeste radu specialit:
- moznost softwaroveho MPEGU (on-line zpracovani obrazovych sekvenci)
- moznost hardwaroveho MPEGU (rychlejsi, ale take drazsi varianta)
- moznost spoluprace dvou videokaret a tim take pouziti dvou monitoru.
Tak tohle je teda NECO ! Predstavte si "maly" 17" monitor a vedle neho hlavni
21" monstrum. Na malem mate naskladane ikony, ovladaci listy, celkovy pohled
apod., na velkem si vyzvetsujete detaily a uz to jede... Jenom skoda,
ze je takova sestava trochu draha, ale dela se na tom opravdu vyborne!
- specialni funkce (napr. "Sokoli oko" - vlastne lupa, kterou zvetsujete urcity
usek obrazu, nebo prehled vsech aplikaci, ktere mate spustene ve Windows
- to se vam proste naraz zobrazi vsechna okna zmensene, nebo prepinani
rozliseni za chodu nebo... no proste je toho moc)
Takze na zaver: jeste jednou si to prectete, nechte si to projit hlavou a pak
si za nami prijdete vybrat. A pokud nebudete rozhodnuti, nic se nedeje.
Odbornici na pocitace jsme tady prece my a jsme tu proto, abysme vam poradili.