Kolik bude stát oprava vašeho zařízení ?
Za opravu zaplatíte
300Kč/hod
práce + cenu náhradních dílů
Lituji - ale víc vám takhle dopředu opravdu neřeknu
:-)
A
kdy se tedy tu cenu dozvím? až při placení?
To samozřejmě ne - předběžný odhad ceny vám sdělí
technik po prohlídce vašeho zařízení.
A
co když s tak vysokou cenou nebudu souhlasit?
Samozřejmě - předpokladem k zahájení opravy je váš
souhlas s cenou. V opačném případě si prostě zařízení opět odnesete.
Dobře,
zařízení si odnesu a zkusím to jinde. Ale když jinde neuspěju - když mi
to třeba nebudou chtít opravit levněji - můžu se k vám opět vrátit?
S tím je trochu problém - tohle se občas opravdu stává. Zákazník to zkusí
jinde, většinou na několika místech (u jiné servisní firmy, která ho odmítne
nebo je dražší,
pak u studentů na kolejích, u švagra, u "odborníka", co ho k němu
poslali chlapi v hospodě) - a když k nám opět přijde, tak je zařízení někdy v
takovém stavu, že už by s ním nic nenadělal ani sám rohatej.
Takže doporučuji - snažte se
najít "ten správný servis" hned na první pokus.
Co
když vůbec nebudu vědět, kolik má taková oprava stát a s čím mám nebo
nemám souhlasit?
Žádný strach - technik který bude zařízení od vás
přebírat vám poradí. Za ty roky se v tom docela vyzná a "ukecá vás"
investovat dvě tři tisícovky do opravy zánovního notebooku - nebo naopak vám
rozmluví opravu zařízení, které je příliš zastaralé a další údržbu
si už nezaslouží (= byla by nerentabilní).
A pokud chcete "nápovědu" pro finančně náročnější zakázku - vycházejte prostě
z ceny nového zařízení. Cena opravy nesmí být rozhodně vyšší než cena nového
výrobku - vlastně by měla být (dle konkrétního případu) řekněme max. poloviční.
Někdy je to ovšem složitější - musíme
rozlišovat, co je cena opravy (notebooku) a co cena za údržbu (vašich dat -
odvirování, instalace nových programů, záchrana smazaných souborů atd.). Tu
údržbu totiž zaplatíte (jednou za čas)
i u fungujícího zařízení, takže to nesečítejte s cenou opravy.
A ještě - čím starší zařízení, tím méně do jeho opravy asi
budete investovat. Ale ta cena údržby - ta se s věkem nemění, ta zůstává
prakticky pořád stejná.
A
slíbenou cenu opravdu dodržíte?
Samozřejmě - budete ji mít ostatně vypsanou i na přebíracím
protokolu. Můžeme ji překročit jen při opravě závad, které se projeví až
v průběhu opravy. Tyto zásady jsou uvedeny v přebíracím protokolu, který
podepisujete:
Zákazník souhlasí s provedením běžných servisních úkonů, které sice nejsou předmětem zakázky, ale jejichž potřeba se projeví v průběhu opravy. Jedná se o závady, které neumožňují řádnou funkci zařízení, ohrožují toto zařízení nebo znemožňují provedení objednané opravy. Jde např. o vyčistění nadměrně znečistěných částí zařízení, o opravu nebo výměnu vadných či nefunkčních částí chladicího systému, o opravu nebo výměnu nefunkčního či poškozeného zdroje, o odvirování nebo opravu systému apod. Tyto závady budou opraveny v nezbytně nutném rozsahu na náklady zákazníka. Výše nákladů na tyto opravy nesmí bez konzultace se zákazníkem překročit částku 1000,- Kč včetně DPH.
Jedná se tedy o závady, o kterých nás zákazník neinformoval a které se při
přebírce zařízení neprojevily. Pokud vynechám možnost, že nám zákazník něco
zamlčel (což pak celou situaci jen zbytečně komplikuje) pak se
jedná třeba o případy, kdy je nefunkční zdroj a teprve po jeho výměně slyšíme
kvílející ložiska ventilátorů, které je potřebě vyměnit. Nebo teprve po
rozebrání notebooku objevíme v jeho útrobách tak velké nánosy špíny, že se tím
naše práce velmi komplikuje. Stejně tak - poznám sluchem kvílející ventilátor,
ale bohužel nepoznám, že jiný má zadřená ložiska a netočí se už vůbec. Rovnou ale říkám - k něčemu podobnému
nedochází příliš často, ve většině případů se nám daří
tyto závady během vstupní prohlídky odhalit..
Co
se stane, když se za předem sjednanou cenu zařízení opravit nedá?
Tohle se opravdu stává - hlavně u notebooků (kde se
předběžná diagnoza provádí celkem obtížně). Zákazník např. souhlasí
s cenou do 2tis. Kč a po rozebrání notebooku se zjistí, že by oprava stála
řekněme 4 tis. Kč. Řešení je celkem jednoduché - zavoláme zákazníkovi,
jestli je ochoten zaplatit tuto vyšší cenu a je na něm, jestli je ochoten
"do toho jít" nebo jestli zakázku stornuje. A samozřejmě - dáme vám
v tom případě "čas na rozmyšlenou". Jen to prosím příliš
neprotahujte ! Díky.
Pokud
od zakázky kvůli navýšené ceně ustoupím, budu něco platit?
V tomto případě ne - zakázka se za původně
stanovenou cenu realizovat nedala (což se zároveň nedalo předem odhadnout)
de facto tedy původní dohodu rušíme a zařízení si neopravené odnesete.
Jen chudák technik se zatím nadřel zbytečně :-( - za což
by si možná zasloužil aspoň na pivo.
Jiná situace ovšem je, pokud si zákazník opravu
rozmyslí v době, kdy se už podle dohody s ním vše realizuje. V takovém případě
zaplatí zákazník všechny doposud vynaložené výdaje (a hrozí mu, že si přitom
odnese stále ještě nefunkční zařízení).
Něco takového ale snad nikdo
rozumný neudělá (i když - už se taky párkrát stalo).
Budu předem platit nějakou
zálohu?
Pokud bude předem jasné, že je
nezbytný nákup dílů v ceně několika tisíc korun (zdroj, baterie,
klávesnice ntb, displej apod.), pak budeme v této výši požadovat
zálohu.
Stejně tak bude záloha vyžadována v případě, že bude oprava
probíhat ve spolupráci s jinou externí firmou, které musíme platit
předem - nebo pokud cena opravy přesahuje zůstatkovou cenu vašeho
zařízení.
Jednoduše - na zakázku za 300Kč zálohu
nepožadujeme, pokud to bude za 20.000Kč tak naopak docela určitě :-)
Nebo - pokud máme u notebooku vyměnit vylomený konektor,
zálohu nepožadujeme. Pokud ale donesete ntb, který vám spadl na zem a
rozlámaly se plasty - tzn. nákup nových/použitých plastů za 2.000Kč +
následně 12hod. náročné piplavé práce - tak to si pište, že na tohle
zálohu chtít budu !!!
Samozřejmě, pokud nemáte tolik peněz při sobě, můžete to
přinést později nebo zaplatit převodem na účet. Na tuto platbu dostanete
potvrzení.
Mám
jistotu, že mi po všem tom papírování a domlouvání moje zařízení
skutečně opravíte?
Lituji - nemáte. Nestává se to sice často,
ale občas dochází k tomu, že až v průběhu opravy objevujeme další
problémy, které původně nebyly patrné a zjišťujeme, že zařízení
je prostě neopravitelné (respektive opravitelné, ale za zcela neúnosnou
cenu).
Příklad: notebook nejde zapnout, má
vadný zdroj. Teprve po jeho opravě zjišťujeme, že v návaznosti na poruchu zdroje
odešla i grafika a navíc je potřeba nový displej. Proč jsme to nevěděli dřív? No
protože byl vadný ten zdroj - ntb se nedal zapnout a tak nebylo možno
zkontrolovat funkčnost dalších částí.
Stává se:
- velmi zřídka (2%) u počítačů
- poněkud častěji (10%) u notebooků
- velmi často (30% a více) u tiskáren a monitorů.
U těch posledních ale po předchozích zkušenostech na takovou možnost
předem upozorňujeme.
A ještě něco - když zařízení neopravíme,
samozřejmě nic neplatíte. Ovšem - s jednou výjimkou: pokud
naopak dojdeme už při přebírce k závěru, že je oprava nereálná nebo
problematická -
ale zákazník na ní přesto trvá - potom vyúčtujeme práci na opravě
bez ohledu na výsledek. Tuto dohodu - OPRAVU DOKONČIT V KAŽDÉM PŘÍPADĚ
potom zaznamenáme do zakázkového listu a zákazník nám to musí podepsat (a
obvykle i zaplatit zálohu).
Kdy má podobná oprava smysl?
Pokud
- zařízení má pro zákazníka citovou nebo historickou hodnotu
- zařízení je součástí většího celku, který by byl bez něj nefunkční
Příklad: na počítač (notebook) se zůstatkovou cenou
pár stovek je zaregistrován SW v ceně několika set tisíc. Jeho výrobce již
neexistuje, přeregistrace na jiný počítač není možná. Ano, potom se i u stařičké
plečky vyplatí oprava za 20tis. Kč - furt je to mnohem levnější, než koupit nový
SW za čtvrt melounu.
Předpokládám,
že po zaplacení dostanu nějaké potvrzení?
Pochopitelně - po skončení opravy a zaplacení
dostanete normální daňový doklad (paragon, fakturu).
|