|
Inzerát
nejmenované firmy |
Tento celostránkový inzerát |
Pro srovnání - následuje ne inzerát, ale výrok jednoho velmi moudrého muže:
Existuje sotva něco na tomto světě, co by někdo nemohl udělat trochu hůře a mohl o něco levněji prodat a lidé, kteří se orientují pouze cenou, stanou se tak spravedlivou kořistí těchto machinací. Je nerozumné zaplatit příliš mnoho, Jestliže zaplatíte příliš mnoho - ztratíte
trochu peněz, Zaplatíte-li ale příliš málo, ztratíte
někdy všechno, Zákon hospodářství nedovoluje obdržet za málo peněz vysokou
hodnotu.
John Ruskin (1819-1900)
|
Ano - vidíte správně. Tento pán zemřel před více než sto lety. Ale to, co napsal, má stálou platnost.
A co k tomu mohu říct já?
Naše firma - HD elektro v.o.s. - rozhodně nemá nejnižší ceny v
republice. Řada kupujících nám to vyčítá a odchází jinam, kde objeví
zboží za nižší cenu. Někdy dokonce velmi levné zboží. A nemusejí se
ani moc snažit - hned za rohem je firma, prodávající za velkoobchodní ceny. A
Brno je velké město - firem, které prodávají za diskontní ceny zde najdete
několik.
Přesto k nám chodí řada zákazníků nakupovat. A co je důležité
- vracejí se k nám i ti, co předtím "výhodně" nakoupili jinde.
Proč?
Že by to nebylo jen o těch cenách?
Teď bych měl mluvit o tom, proč máte nakupovat u nás.
- Proč jsme právě my ti nejlepší.
- Nebo aspoň o tom, že svou práci děláme
poctivě.
- Že naši zákazníci musejí odcházet spokojeni - jednoduše proto,
že by k nám příště asi nepřišli.
- Že si zákazníci pochvalují, jak se
jim věnujeme.
- Že dokážeme nejen poradit, vysvětlit, ale také rozmluvit neuváženou
koupi a nabídnout to, co zákazník opravdu potřebuje.
Myslím ale, že tohle
je zbytečné. Koneckonců, až k nám přijdete, pochopíte sami, proč o nás
zákazníci říkají:
"Vy jste taková, no prostě JINÁ firma."
Takže raději budu mluvit o tom, jak to nemá vypadat a proč se zákazníci
vracejí i od firem, kde nakoupili skutečně levně.
1) Nejlevnější zboží
Asi tak polovina zákazníků začíná svůj nákup větou:
Jaké máte nejlevnější ... (CéDéčka, inkoust, tiskárnu, monitor atd. atd. ...)
Po pravdě řečeno, nechápu. V životě by mě nenapadlo jít do Potravin a
zeptat se: Jaké máte nejlevnější rohlíky? protože vím, že bych
se dozvěděl: ...támhle ty z minulýho týdne, na strouhání... a já bych si je určitě
nechtěl koupit k snídani.
Stejně tak nikdo nejde kupovat to nejlevnější auto, protože ví, že
ho dostane v bazaru a že to bude úplně prorezavělá ruina někde v koutě
u plotu.
Proč tedy lidé kupují to nejlevnější CéDé medium, nejlevnější
inkoust do tiskárny, nejlevnější počítač?
Prostě proto, že tomu nerozumějí. Nevyznají se v rozdílu mezi levným a
kvalitním výrobkem. Nemají odvahu přiznat před prodávajícím svoji
neznalost a zeptat se. A vycházejí z jakési nepochopitelné představy, že všechny
výrobky jsou vlastně úplně stejné, jen se liší tou cenou (tohle mi
opravdu někteří zákazníci tvrdí).
Před časem mi jeden zákazník s vážnou
tváří vykládal, že všechny procesory, které se na trhu prodávají,
jsou vlastně úplně stejné. Vyrábějí se v jedné továrně, na
jedné výrobní lince a teprve na jejím konci se potiskují podle
toho, jaký výrobek je zrovna vyžadován. A pak se to zabalí do odpovídající
krabičky a jde to do prodeje. Ale on to dobře ví, dočetl se to v
jednom časopisu a tak je mu jasné, že se to liší jen tou cenou, ale
v krabičce je furt to stejné. A on na to vyzrál - koupí si vždycky
ten nejlevnější model a pak ho v počítači nastaví jako ten
nejrychlejší a je to ! A funguje to ? ptám se. No zatím ne povídal smutně ale jednou se to už podařit musí !! |
Přitom - co si budeme povídat - všechno na světě se dá vyrobit buďto líp, nebo hůř. A ten, co to umí líp, si to logicky nechá zaplatit. A ten, co to tak dobře neumí, musí holt prodávat levněji, aby to vůbec prodal, to je snad jasné.
Existuje i výrobek, který je lepší a přitom levnější? Jistě,
existuje, ale je to výjimka. A pokud chcete mít v těchto věcech jasno, můžete
buďto:
a) podrobně nastudovat danou problematiku ze všech dostupných materiálů
b) poradit se u svého prodejce - ten se v tom buďto vyzná (je to jeho práce),
nebo to u méně běžných výrobků nastuduje rychleji, než vy (je to přece
jeho práce)
Rozhodně ale nezkoušejte vybírat jen tak od oka nebo podle jednoho článku v odborném časopise. Musíte totiž počítat s tím, že právě tenhle článek byl placenou reklamou (což je víc než běžné).
2) Zboží stejné jako u konkurence, ale levnější. Proč?
Tohle je běžná záležitost. Dobře víme, že v jednom
obchodě nakoupíme levněji a ve druhém dráž. Někdo to bere jako samozřejmost,
někdo jako podvod (Ti zloději !!!).
Existují dokonce i zákazníci, kteří shánějí "správnou
cenu" - jaksi nemohou oželet dobu, kdy byly všechny ceny jednotné a
kdy byly cena dokonce vyražena nebo vylisována do výrobku..
Proč někdo prodává dráž a někdo levněji? Každá
firma má jiné náklady. Ten kdo sídlí ve středu města bude mít jiný nájem
než firma na periferii. Velká firma s "kamenným obchodem" má zcela
jinou režii než ten, kdo podniká tak napůl načerno ve svém bytě a mimo
regulovaného nájmu nemá žádné náklady.
Je ale i jiný, a pro zákazníka podstatnější rozdíl. Některá
firma se zákazníkovi věnuje, v jiné na zákazníka nemají čas. V některé
firmě dostanete odborný servis se vším všudy, jinde je odbornost obsluhy
poněkud pochybná a technika z úsporných důvodů vůbec nezaměstnávají..
Chcete příklad ? Byl jsem před časem v jiné počítačové
firmě. A byl jsem tam svědkem následujícího rozhovoru:
Chtěl bych si koupit nějakou televizní kartu.
Co mi můžete nabídnout? Můžete mít tyhle dva typy - jeden za 2100Kč a druhý za 2300Kč. Fajn, a který z nich je lepší. No, snad asi ten dražší. A v čem se navzájem liší? No, tenhle je v modré a tenhle v červené krabičce. A v čem se liší doopravdy? nějaký podstatný rozdíl?! No, tenhle je za 2100Kč a tenhle za 2300Kč. A jinak se liší v čem? nějaké další vlastnosti? No, tenhle je v modré a tenhle v červené krabičce... A můžete mi aspoň říct, jaké jsou parametry? No, to se myslím dočtete v návodu. A návod? No ten je vevnitř v krabici. Ale krabice je zalepená. No, jak si ji koupíte, tak si to přece můžete otevřít a přečíst... |
Neměl jsem na tohle trpělivost. Kdybych zákazníkovi odpovídal takhle, asi bych se propadl hanbou. Jistě, taky mě moc nebaví vysvětlovat velké teorie o technologiích a barvivech, když si zákazník přišel koupit jedno CD medium. Ale je to moje práce a pokud se jedná o smysluplný, vážně míněný dotaz, rozhodně poskytneme zákazníkovi všechny dostupné informace. A že chce zákazník podrobné informace u položky, za kterou má zaplatit několik tisíc, to je snad samozřejmost.
Takže, když nakupujete, nedostáváte jen zboží, ale i řadu dalších služeb. Jedná se teď samozřejmě o to, na co nemáte nárok se zákona, ale co je - řekněme - na dobré vůli prodejce. Jde o to, jak kvalitně či srozumitelně vám prodejce poradí. Je důležité, zda vám může nabídnout kompletní sortiment nebo zda budete muset pro jednotlivé části běhat po celém městě..
Naši sousedi-konkurenti prodávají levné
HDD. Ovšem pro 4 šroubky, které jsou potřeba k jejich montáži, chodí zákazníci k nám. Prkotiny sousedi nevedou - na těch se nevydělá. |
Jde i o další služby: může vám prodejce pomoci s
instalací? Pokud ano, je velmi pravděpodobné, že vám snadno vyřeší i případnou
reklamaci.
Reklamace je vůbec problematická
záležitost. Nepříjemná pro prodejce i kupujícího. Přitom je velký rozdíl,
jestli váš prodejce prostě odešle reklamované zboží k výrobci a po měsíci
vám ho předá zpět nebo jestli se pokusí problém vyřešit sám. Zhruba 80%
reklamací je totiž neoprávněných - my říkáme, že je to rukama.
Nepochopený (nebo vůbec nepřečtený) návod, špatná instalace nebo třeba
taky jen jeden nedotažený šroubek, který se uvolnil při dopravě (= vzít
šroubovák, jednou otočit a už to zase funguje). A tak krátký křížový výslech
může někdy zkrátit reklamační lhůtu na několik minut.
K nám chodí řada zákazníků i s reklamacemi zboží
od jiných firem. Říkám "tohle máte určitě v záruce, zaneste to tam, kde jste to koupili a oni vám to opraví zadarmo" a oni říkají "to nejde, musel bych jim to tam předat v originálním balení, oni by to odeslali k výrobci a za 30 dní bych si pro to mohl přijít. A já na tom potřebuji pracovat ! U vás za to sice zaplatím, ale už zítra to zase budu moci používat." |
A pokud vám váš prodejce může zároveň nabídnout i zaškolení, instalaci v bytě nebo ve firmě, pozáruční servis a další služby, je to vždy velká výhoda a já osobně v takové případě akceptuji i vyšší cenu.
3) Výhodný nákup
Tyto akce nacházíte běžně např. v hypermarketech. Znenadání se
objevují hromady (doslova) výhodných výrobků. Mimořádná nabídka! Trhák!
Úžasná novinka! Technický zázrak! Nemůžete nekoupit! A lidé kupují...
A ke mně najednou opět začínají chodit zákazníci pro inkoust do tiskárny,
která se už 4 roky nevyrábí. Jak to? No, někdo objevil nějakou
zapomenutou, tenkrát už neprodejnou zásobu, navezlo se to do hypermarketu,
navršilo do tři metry vysoké pyramidy a díky dobré reklamě lidé vše rychle vykoupili. A teď
se diví, proč je do této tiskárny tak těžko k sehnání spotřebák nebo
proč je tak drahý.
Takže výhodný nákup? Ano! Velmi výhodný! Jen se zamyslete - pro koho? Pro vás nebo pro prodejce?
4) Mimořádná sleva
Kamarád se mi kdysi pochlubil výhodným nákupem. Koupil neuvěřitelně levný Set-top box - dokonce zlevněný a o celých 700 Kč - z 2990 Kč na pouhých 2290 Kč. Zkrátka výhodná koupě, no nekup to. A vyčetl mi, že u mě by to nedostal, protože já takovéhle slevy nenabízím. Ukázal jsem mu do ceníku. Ano, měli jsme tam stejné zboží, jen ne ve slevách, ale v normálním sortimentu. a za cenu 2090 Kč. A už dlouho. Žádné slevy, žádné zdražení. Už dlouho setrvalý stav. Ale jiná firma "rozvířila klidné vody" - vyrobila slevu. A vychází jim to. Prodávají "slevněné zboží", i když ve skutečnosti zdražili. Já to ale považuji přece jen za podraz na zákazníka.
5) Nejlepší zboží na trhu
Před lety byly všude k vidění inzeráty typu "Na
barvu jsou pouze tiskárny firmy XY". Ty inzeráty byly všude a byla
jich spousta. A měly účinek. Bylo zbytečné nabízet zákazníkům tiskárny
jiných výrobců. Odpovídali: "Ale já chci tisknout barevně. A to umí
jen tiskárny XY." Když jsem se pokoušel vysvětlovat, že firma XY
ani barevný tisk nevymyslela, ani v jeho kvalitě nijak nevyniká, a co se týče
nákladů a poruchovosti...no hanba mluvit ! tak mi jeden zákazník vynadal, že je vidět, že
se v tom vůbec nevyznám, protože v té reklamě je to přece napsáno jasně.
Tak to taky musí být pravda a basta!
Proč mi podobná reklama tolik vadí? Protože je ve skutečnosti
brzdou technického pokroku. Protože dokáže pohřbít mnohem kvalitnější výrobky
jiných firem. Protože ten, kdo vyrábí špatné a normálně neprodejné zboží
si prostě zaplatí masivní reklamu a najednou je na trhu králem. Jeho podprůměrné
zboží se prodává a kvalitní zboží konkurence nejde na odbyt a konkurence
- přesto, že je lepší, zaniká. Díky masivní reklamě najednou přestává
platit princip přirozeného výběru.
Pokud se vám zdá, že si jen tak bezdůvodně nadávám
- uvědomte si, že jako prodejce vidím i trochu pod pokličku a občas se
dostanu k informacím, ke kterým normální zákazník nemá přístup. Před několika
lety jsem se zúčastnil konference právě té firmy XY, kde nás nabádali k prodeji
jejich tiskáren. Mezi posluchači se začínaly ozývat škodolibé poznámky o
kvalitě a schopnostech těchto výrobků, ale mluvčí firmy to vyřešil jasně:
"Ano, je pravda že máme nejhorší tiskárny na trhu. Je
pravda, že máme ze všech firem největší poruchovost. Je pravda, že máme
nejvyšší náklady na tisk a že se kvalitou tisku nemůžeme rovnat
konkurenci. Ale máme nejlepší reklamu a díky tomu zabíráme na trhu 50%! Během
pár let to vytáhneme na 80% a konkurence se tak zbavíme úplně. Takže prodávejte
naše výrobky a máte jistotu, že o ně bude stále zájem a že jich prodáte
hodně. A protože mají nízkou životnost, máte jistotu, že si zákazníci přijdou
brzy pro novou tiskárnu a vy vyděláte opět. A protože inkousty do našich
tiskáren mají malou kapacitu, budou pro ně zákazníci chodit velmi často a
vy zase vyděláte. Prostě - prodávejte XY a vydělávejte!!!"
Co k tomu dodat? Jako obchodní strategie je to jistě
vysoce účinné. Výrobce i prodejci bohatnou, kšeft se hýbe.
Ale není to dobrý obchod !
Protože dobrý obchod je tehdy, |
A jen ten zákazník, který byl minule spokojen, se mi příště opět vrátí.
A že byl opravdu spokojen, poznám podle toho, že s sebou přivede bráchu a
doporučí nás kolegům v práci a řekne o nás kámošům v hospodě.
A tohle já považuji za dobrý obchod - když mám v prodejně jen samé
spokojené zákazníky.
Takže jak a jaké zboží nakupovat ? a kde ?
Pokud jste odborníci v informačních technologiích, pak asi radu nepotřebujete. Ale pokud jste normální uživatelé, pak vám poradu s odborníkem vřele doporučuji. Protože informační technologie jsou tak složitý a neuvěřitelně rychle se vyvíjející obor, že se v něm dokáže vyznat jen ten, kdo v tom pracuje, kdo se tím zabývá každý den, od rána do večera a to už řadu roků. A pokud mám poradit tu svou verzi, tak:
Najděte si svého prodejce,
tu svou - jednu jedinou - firmu a u té zůstaňte.
Oni vás budou znát a budou k vám přistupovat jako ke
stálému zákazníkovi.
Budou předem vědět, co potřebujete, budou znát vaše požadavky a
zvyklosti.
A vy u nich budete na oplátku utrácet svoje peníze.
Prostě - dobrý obchod, při kterém jsou obě strany spokojeny.
Jak má ta firma vypadat ?
Odpověď je snadná - musíte jim důvěřovat.
A pokud jim důvěřujete - pak je v tom
obsaženo vše.
A pak už si jen od nich nechávejte poradit...