Nemůžete se k nám dovolat?
V tom případě vám nabízím rychlokurz
Jak správně telefonovat
a
jak je to s otevírací dobou a návštěvou servisu
Vy si z nás děláte srandu ! telefonovat snad umí každý - nebo ne ?
Nebo ne - nejspíš.
Já se totiž stále setkávám s tím, jak si lidé
stěžují, že se k nám nemůžou dovolat.
a) jedna dáma si stěžovala, že jí úmyslně ten telefon neberu -
"jak vidíte, že jsem to já, tak to necháte
zvonit..."
b) další dáma si stěžovala - co to máte proboha za služby -
"já už tam vyzváním aspoň minutu a furt nic... A
firma snad má mít někoho, kdo je za to braní telefonů zodpovědný!"
c) a ukázkový případ - dopravce mi sem vláčel těžký balík (a v tom případě
předem volá, aby měl jistotu že jsem doma a že to nepotáhne do schodů zbytečně). Akorát že jsem nechal ležet mobil
vedle v pokoji. Tak jsem tam uháněl - ale sotva ho chci vzít do ruky, přestal
zvonit - dopravce začal prozvánět pevnou. Tak uháním zpátky k pevné - sotva k ní
dorazím, přestala zvonit a začal ječet zvonek u dveří. Takže rychle ke dveřím,
abych ho pustil do baráku - a když konečně dopravci (celej zadýchanej) otvírám
dveře, tak mě seřve - vám se vůbec nedá dovolat - a mohl byste sebou taky trochu
pohnout !
Takže popořádku:
Už mi dávno není 20. Už dávno neběhám jako
jelen, byvši do pozadí střelen. Díky věku mi například chvilku trvá, než vstanu ze židle. A
k telefonu (pokud neleží vedle mě) ve skutečnosti neutíkám ani
neuháním, ale
rozvážně jdu, občas kulhám a když mě zrovna bolí nohy, tak si k tomu beru hůl.
Takže první rada: Nezavěšujte hned po druhém zazvonění, dejte mi prosím chvíli čas, ať k tomu telefonu aspoň stačím dojít. A to nemůžete mít telefon u sebe? Ano - mohu a většinou taky mám. Ale jak "pobíhám" (správně by mělo být "pokulhávám") po bytě, tak se může stát, že ho někde nechám ležet. Ono vůbec - teď jsem zcela oblečen a telefon mám v kapse. Ale až bude léto, bude horko a já budu "lítat" po bytě jen v trenkách - a pak nemám telefon kam dát, musím ho nosit v ruce a je větší pravděpodobnost že ho někde nechám ležet. Zapomeňte na to, že vám to schválně neberu - abych viděl kdo volá, na to potřebuji brýle na čtení - a abych po každé hledal kde je mám, to už je snadnější brát prostě všechny hovory :-) Žádného pracovníka zodpovědného za braní telefonů zde nemám. Telefon beru sám a beru ho prakticky vždy. Vlastně počkat - pomocníka mám !!! je tu přece Ajda - ta sice telefony nebere, ale naučila se reagovat na zvonění telefonu a štěkáním mě upozorní když telefon zvoní třeba vedle v pokoji. Hodná holka, moc hodná! Určitě si zaslouží kostičku! |
|
Samozřejmě jsou výjimky: |
Nereklamujte, že vám neberu pevnou, když zrovna
venčím naši Ajdu v parku.
A tu pevnou vám nevezmu, ani když budu
na nákupu nebo u jiného zákazníka. Musí vám stačit, že jsem v tom případě na
mobilu.
Zdá se vám to jako zbytečné připomínat? No to
byste se divili, jaké požadavky někteří lidé mají !
A dotaz jaksi navíc - vy tam máte psa. Nekousne mě ?
Ajda je prosím hlídač - a velice dobrý. A slušně vychovaný. Předně vás ohlásí - a to ještě dřív, než o ní víte. Jakmile zazvoníte - začne štěkat, přiběhne za mnou a donutí mě jít otevřít. A protože pejsek má moc dobré uši, tak já bych možná zvonek přeslechl (zvláště když jsem v zadním pokoji), ona ne ! a pokud se vám zdá, že dlouho neotevírám, tak buďto mi to trvá dlouho, než k těm dveřím dojdu nebo nejsme doma - ale podruhé zvonit nemusíte. Ajda zvonek nepřeslechne nikdy. Zdá se vám, že by si vás Ajda mohla od minule pamatovat ? a že už by na vás nemusela štěkat ? anebo že si na vás nějak zasedla ? že se jí nelíbíte ? Neberte si to prosím osobně ! Ajda je hlídač a je to její práce. A je za to placená - má nejen vodu v jedné a žrádlo ve druhé misce, ale má i svůj pelíšek (vlastně hned několik pelíšků) a hlavně - má tu i své milované páníčky, kteří ji drbou za ušima a na bříšku a nechají ji např. koukat z postele na telku a vůbec. A s tím kousnutím - zatím sice nikdy nikoho nekousla, ale počítejte s tím, že pokud budete chtít mě nebo Marcelce ubližovat - tak vás Ajda nespíš roztrhá na kusy. Stačí se kouknout, jak odvážně se postaví i proti velkým psům, když nás má chránit - a zatím nic takového ani žádný pes, ani člověk neriskoval. Ale pokud na nás budete hodní - tak vám Ajda rozhodně neublíží. Ohlásí vás, přivítá vás - a pak si půjde lehnout, ale stále bude sledovat, jestli mi nechcete ublížit. Protože chránit nás - to je smyslem jejího života. A můžu si ji pohladit ? no - nevím, jestli vám to Ajda dovolí, ale radost z toho mít nebude. Opět - neberte si to osobně, ale jste cizí, nejste člen smečky. A jen páníčkům a ostatním členům smečky je dovoleno... A taky dětem... I když - pokud zde se mnou zákazník sedí už dlouho (několik hodin) a Ajda dojde k závěru, že je všechno v pohodě, možná přijde k nám a lehne si nám u nohou a pak ji i zákazník může hladit. Ale tohle se nedá vynutit - k tomu se musí rozhodnout ona sama. |
Asi nejjednodužší rada - smiřte se s tím, že jsem jen
obyčejný člověk.
Že se mi může vybít mobil.
Že můžu zapomenout mobil vedle v místnosti a neslyším ho (ale to už poslední
dobou řeší Ajda).
Že jsem někde (úřad, banka) kde se mobily vypínají.
Anebo jedu v šalině či autobusu, případně jdu po rušné ulici - je tam hluk a já ani neslyším, co říkáte.
Jedu takhle (už ani nevím, jestli šalina
nebo autobus), spousta lidí, hluk - a do toho mi volá
zákazník na mobil. V tom hluku pořádně neslyším ani kdo volá,
natož co povídá - tak říkám - chvilku to vydržte, za 10 minut
vystupuji, brnkněte mi prosím potom, teď vás skoro neslyším -
ale pán říká - to nevadí, já vám aspoň zatím vysvětlím celý
problém - a začne mi podrobně popisovat složitou technickou
závadu. Opět ho upozorňuji, že ho neslyším - a on že to nevadí a
mele dál. Tak jsem zavěsil. Samozřejmě byl uražen - a co by mi to prý udělalo, kdybych ho vyslechl. A nebyl schopen pochopit, že v tom hluku slyším sotva každé páté slovo. |
Prosím - když už vás upozorňuji, že
momentálně telefonovat nemůžu - nezlobte se, nevztekejte se - a zkuste to volání zopakovat za 10 minut nebo za
dvě hodiny.
A nejspíš už budu zase na drátě a domluvíme se.
No a co když se prostě nedovolám
a nedovolám a nedovolám ???
Tak v tom případě vám pořád ještě zbývá
mail (e-mail, internetová pošta).
V tomto případě vám sice neslibuji, že si to přečtu během pár minut - ale v
průběhu dne si to přečtu určitě.
A jedno doporučení:
Pokud mi voláte na telefon
a zdlouhavě mi vysvětlujete vaše problémy - prosím: vemte to pak ještě jednou přes kopírák a dejte mi to taky do mailu. Ať si to můžu později projít ještě jednou - třeba mě přitom napadne řešení vašeho problému.
Ono je
vůbec fajn, když mi KAŽDÝ TEL. DOTAZ/POŽADAVEK dáte obratem i do
mailu. |
A prosím prosím - dodržujte základní pravidla platná pro mail !!!
???
1) nevynechávejte PŘEDMĚT mailu - vypište tam stručně,
leč výstižně WOCOGOU - např. NOTEBOOK LENOVO STÁLE SE VYPÍNÁ
(pochopte - já za den dostanu třeba 200 mailů -
většinou reklamy - a
najít v nich ten váš nemusí být zrovna snadné)
2) nepoužívejte prosím jako podpis různé zkratky nebo
přezdívky - těžko se mi hádá kdo je to V.
nebo keri
3) a když už jste u toho podpisu - doplňte
prosím i telefon, ať mám na vás kontakt (případně vím, kdo mi to
volá)
4) rodné číslo ani fotokopii řidičáku sice nevyžaduji, ale
udělá mi radost když jméno doplníte i orientační adresou. Stačí mi
město, případně čtvrt -
občas je dost rozdíl, jestli máte jako
bydliště BRNO - KrPole (takže za rohem),
BRNO-Bohunice (sice přes půl města,
ale je to jen pár stanic šalinou),
BRNO - Stará Líšeň (pomalu 2hodiny cesty přes celý město),
Vysoké Mýto (ahá
- tak to se budeme muset domluvit, kdy k nám budete mít cestu - možná příští
týden)
Mladá Boleslav - tak to si
budeme jen telefonovat a posílat balíčky poštou
nebo Nancy (což je ve Francii a tenhle zákazník se tady bude
jako obvykle stavovat až pojede na vánoce navštívit rodiče).
Já vím, řeknete že na tom bydlišti zas tak moc
nezáleží - ale třeba u rozměrného monitoru to asi ovlivní rozhodnutí, jestli
to potáhnete sem nebo já raději zajedu k vám - případně (pokud bydlíte na
druhém konci republiky) vám zkusím doporučit konkurenci..
Dobře, napíšu vám mail, uvedu
svoje jméno, telefon, odkud jsem, popíšu svůj problém, připojím třeba
nějakou fotku - ale co když budu chtít poslat video té závady, co jsem
natočil na mobil? dá se i to poslat mailem?
Obávám se, že video mailem nepošlete (zde obvykle bývá
omezení na 5, 10 nb 20MB a video bude asi větší). Na to jsou ovšem určeny
specielní služby - úložny. Mohu doporučit
Sem můžete zaslat prakticky libovolně velký soubor. Obdržíte "potvrzení" -
KOD - něco jako podací lístek v nádražní úschovně. A když mi ten KOD pošlete
mailem, tak já si ten soubor s jeho použitím z úložny stáhnu (a on odtud tím
pádem zmizí).
Fakt jako nádražní úschovna - kdokoliv uloží, vyzvedne ten, kdo má lístek.
Jediný rozdíl - oproti nádražní úschovně se tady neplatí
:-)
Prosím - já jsem vám psal mail - a vy jste mi neodpověděl ...
Bohužel - i to se může stát... Váš mail mi prostě
nedošel... Jak je
to možné? Vždyť mail je snad naprosto spolehlivý !! Máte
pravdu - ale jen částečně. Mail je spolehlivý - ale
ABSOLUTNĚ SPOLEHLIVÉ není na světě nic. Může dojít k několika
problémům:
1) výpadek některého mailového serveru, přes který je váš mail
posílán. K tomuhle dochází sice zcela mimořádně, ale jednou za uherský rok
se to přece jen stane.
2) vyhodnocení vašeho mailu jako SPAM v průběhu jeho cesty po síti
(internetem). Vysvětlení: existují obrovské spousty SPAMů putujících
sítí - a je jich řádově víc, než těch "užitečných". Jak vznikají?
Celou řadou způsobů - jedním z nich je virová nákaza. Zavirovaný počítač se
nezhroutí (jak by někdo čekal) - naopak, navenek se chová zcela normálně.
Ale začne rozesílat SPAMy - tisíce a tisíce SPAMů. A jejich cílem je nejen
zahltit cílové počítače spoustou nevyžádané reklamy, ale také je nakazit a
donutit k tomu, aby i ony začaly stejný SPAM rozesílat. A pokud nakažený
počítač nakazí dalších tisíc počítačů a každý z nich opět dalších tisíc a
každý z nich... Podobná lavina by dokázala zcela celosvětovou mailovou
komunikaci v krátké době zablokovat. Proto mailové servery průběžně
vyhledávají hromadné SPAMy a rovnou je cestou likvidují. A jak to souvisí s
vaším mailem? Vyhledávání SPAMů probíhá zcela automaticky a i když je velmi
inteligentní a sofistikované, může se stát, že právě váš mail mohl obsahovat
slova nebo jiné vlastnosti, které systém vyhodnotil jako SPAM - a váš mail
potom zmizí v nenávratnu. Jak často se to stává? těžko říct, moc často ne -
ale stát se to občas může.
3) váš mail je opět vyhodnocen jako SPAM - ale až na našem poštovním
serveru. Tohle se bohužel opět stává. Pro ilustraci - v průběhu
letošního roku jsem obdržel řekněme 10.000 SPAMů, které náš mail-server
odchytil a vyřadil. Jednou za čas k tomu sednu a začnu se v tom probírat -
můžu vám říct, že celkem závidím Popelce, protože její přebírání hrachu od
popela bylo oproti tomuhle celkem nic. Třeba teď naposledy - byly tam tisíce
a tisíce blábolů. Nabídky na seznámení s ruskou krasavicí, co právě po mně
strašně moc touží, knižní bestsellery za neodolatelnou cenu pouhých 999,-
(nebo naopak za 10Kč + poštovné 35€), 200m dlouhé samosvinovací zahradní
hadice (bez kterých by můj další život neměl cenu), samoostřící nůžky,
schopné nastříhat vše od hedvábí až po třímilimetrový plech na opancéřování
domovních dveří, policejní baterka s dosvitem téměř 2 kilometry, napájená
jedinou tužkovou baterií, mřížky na ochranu okapů proti spadanému listí či
neuvěřitelně levné produkty z Canabisu, které nejen způsobí, že budu mít po
jejich aplikaci pokožku vláčnou jako mimino, ale navíc mi zcela mimochodem
odstraní cukrovku, dnu, cholesterol a oboustranné srdeční selhání, a
pochopitelně mají úžasný vliv i na moji potenci.
No - a za letošek jsem v těch 10.000 vyřazených mailech našel 2 (slovy
DVA) které se sem dostaly omylem a ve SPAMu neměly co dělat.
A co z toho vyplývá pro vás? No - pokud jste mi poslali mail a já vám
dlouho neodpovídám - hoďte mi prostě drát. A hned se domluvíme co a jak
:-)
Otevírací doba a návštěva servisu
Jakou máte otevírací dobu ?
A budete tam zítra?
A do kolika tam budete dnes večer?
A kolik dní předem se musím ohlásit?
A můžu přijít i bez ohlášení?
Takže od konce:
Ano - můžete přijít bez ohlášení - ale riskujete, že třeba nebudu doma a nikdo
vám neotevře.
Proto je lépe zavolat předem. Než k nám vyrazíte, brnkněte a ověřte si, jestli
sem nejdete zbytečně.
A co tak pevná pracovní doba - to vám nic neříká ?
Ne, lituji - to mi už opravdu nic neříká. Já jsem totiž důchodce a dělám tuhle
práci, protože mě baví (a tak trochu i živí). A když to spočítám tak zjistíme, že
jsem stejně ochoten věnovat se zákazníkům víc než jen 8hod denně. Jen to mám
trochu rozkouskované tím, že jdu po poledni a v podvečer vyvenčit Ajdu, že si
dám v poledne oběd, večer se kouknu na TV - a mezi tím a potom zase několik hodin pracuji. A
celkově se ta "pracovní doba" přizpůsobuje potřebám vás zákazníků. A
to ani neřeším otázku, jestli je pátek nebo svátek - já pracuji každý den. Takže
kdybych si třeba chtěl počítat přesčasy, tak to mám těch hodin jak hodinář.
A nemůžete aspoň upřesnit, kdy jdete
po poledni toho vašeho pejska vyvenčit ?
No můžu - obvykle mezi 13 a 14hod, ale co je vám to platný vědět?
Co když zrovna
ten den Ajda vystartuje už ve 12hod - a že nutně musí. A já ji nechci trápit - a
tak jdeme předčasně. A druhý den sice už "hodina psa" dávno minula, ale ona spokojeně spí,
já mám rozdělanou nějakou práci, kterou se mi nechce přerušovat, tak Ajdu zatím
nechám spát - a venčit se nakonec jdeme až v 16hod. To jsou ty výhody důchodce, který
si může čas uzpůsobit dle potřeby.
A pro vás stále
platí - brnkněte předem a domluvíme se (stejně vám nejčastěji řeknu,
že můžete přijít třeba ihned). Případně - jsou i někteří stálí zákazníci, co
předem nevolají, ale když nás nenajdou doma, tak si nás jdou vyzvednout do
parku, kam chodíváme. A tam si sedneme na lavičku a první část jejich problémů
prodebatujeme na sluníčku - což koneckonců taky není marný.
Tak tohle je prosím náš park na Kartouzské. Taková
úzká nudle, z jedné strany silnice, z druhé strany plot veteriny. Jinak na
těch plochách v popředí - tam, kde by člověk čekal zeleň a zatím tam vidí
jenom hlínu - tak to jsou (mají být) opravdu trávníky. Jenom máme velmi
pečlivou Technickou a zahradní správu (či jak se ta organizace
jmenuje) - sotva vyraší první travička, hned přijedou se sekačkou (obrovská
těžká mašina, co se za mokra boří hluboko do hlíny) a tou se ta tráva musí
pečlivě vyš-mrd-lit až ke kořínkům (raději i s těmi kořínky). No a když je
léto a horko, tak sluníčko spálí zbytky trávy a vznikne taková polopoušť a
tak zase přijede Technická a zahradní a začne narychlo vysévat trávu novou,
místo té vyšmrdlené. A protože pro ty odborníky je semínko jako semínko, tak
tu občas místo trávy roste obilí.
Takže několik dní předem se hlásit
nemusím ?
No - to je na vás. Pokud spěcháte, tak asi budete chtít abych se vám podíval na
počítač co nejdřív, nejlépe ihned. Ale pak je i druhá varianta - nejste z Brna,
pojedete sem třeba příští středu - a tak se spolu domluvíme na středu v 16:30 a já vím,
že na tu dobu nemám nikomu jinému nic slibovat.
Jen prosím - pokud si už nějaký termín domluvíme a vy
pak nemůžete přijít - dejte vědět, ať zbytečně nečekám a neodmítám jiné
zákazníky. Děkuji.
Ale jinak - mám naději, že na mě budete mít čas
třeba ihned ?
Vím já ? většinou ano, teď tady asi tak dva týdny nebyla ani noha. A včera
najednou tři zákazníci - každý to měl tak na dvě tři hodiny - a já měl celkem co
dělat, abych si to zorganizoval dohromady s tím venčením a zároveň s nákupem -
protože znáte to, zrovna došlo:
- kafe
- vajíčka
- chleba
- cukr
- máslo (spíš nějaká rodná sestřenice či bratranec másla, co místo něho
používám)
- a nebyl už ani žádnej sýr ani maso - takže na nákup jsem už opravdu musel.
Ale zvládlo se to dobře - šli jsme s Ajdou mezi dvěma návštěvami zákazníků ke Kauflandu, ona se cestou vyvenčila
i prošla, pak na mě počkala než jsem nakoupil - a stihli jsme to všechno, a to i když
následující zákazník přišel o půl hodiny dřív. Jen jsem díky němu jaksi nestihl oběd
(a místo snídaně mě taky někdo vyrušil) a
tak moje první jídlo bylo až večer u TV - ale podstatné bylo, že všichni
zákazníci byli (snad) spokojeni. Tedy až na tu paní, co byla překvapená že se za tu
práci
bude platit. Jo - a snad už chápete, proč mám přece jen raději, když se
domluvíme předem na určitý čas :-)
Odpověď na dotaz, zda tu budu zítra a do kolika tu budu dnes:
Servis dělám doma v bytě - a protože zde bydlím, budu
zde nejspíš nejen dnes večer, ale i zítra a pozítří a tak vůbec.
Takže trochu více upřesníme pracovní dobu:
Večer nikam neodejdu - budu zde stále a budu pracovat
na vašich zakázkách.
Do kolika "úřadujeme" ? no, rád bych to s vámi večer skončil tak,
abych se stačil navečeřet a jít se dívat na TV. Proto mě asi neuvádí v nadšení
požadavek zákazníka, že by se stavil někdy tak mezi 18 až 21hod. To mám pak celej
večer rozbouranej a raději bych to domluvil na jindy.
Na druhé straně mám
zákazníka - je to noční taxikář, přes den spí, bydlí mimo Brno a do města
přijíždí až večer - a s ním domlouváme servis na dobu mezi 22 až 23hod. Což je sice zcela mimo otevírací dobu všech podobných
firem, ale na druhé straně to má rozumný důvod a tak se zákazníkovi snažím vyjít
vstříc. A on se ke mně zase chová ohleduplně a nepřepadá mě o půlnoci bez
ohlášení, ale domlouváme se dva tři dny předem. Prostě
- na domluvě záleží.
Naopak - odmítl jsem požadavek zákaznice, která chtěla jít večer chlastat někam
do podniku a že by se pak po zavíračce u mě s manželem stavili - pane Volný, vy
jste stejně dlouho vzhůru, tak mi přijdeme po té druhé ráno, možná kolem třetí,
ale určitě před čtvrtou...
Děkuji, fakt nechci !
Pracovní doba je přesně taková, na jaké
se spolu dohodneme.
A já se vám budu snažit vyjít vstříc - pokud vy budete respektovat, že jsem
jenom člověk,
který se potřebuje najíst, vyspat - a
občas vyvenčit psa.
Ehm - když tady
jaksi zdůrazňujete, že jste starší člověk, že špatně chodíte, jste už
důchodce a servis děláte někde v bytě - nebylo by lépe poohlédnout se po
nějaké normální firmě, kde pracují mladí, vysokoškolsky vystudovaní
technici co mají pevnou pracovní dobu? Nezaručí nám taková firma podstatně lepší služby? No - jakou firmu si vyberete, to je samozřejmě na vás. A pokud je pro vás důležité moderní prostředí nebo usměvavá dáma s velkým výstřihem v recepci - tak to vám opravdu nenabídnu.
Na druhé straně - vy nepožadujete ani služby v oboru
běžeckých disciplin, ani nehledáte firmu s moderním interiérem natož
seznámení s krásnou recepční - vy potřebujete opravit počítač. A v tomto
směru vám jen málokdo nabídne těch víc než 40let praxe v oboru jako já.
A zdaleka ne každá firma má takové HW a SW vybavení. A pokud mám pomlouvat (což se sice nedělá, ale já stejně budu) - řada firem, které se dřív zaměřovaly na servis s tím skončila. Řada dalších, které servis nabízejí to fláká. Jak? no - vymlouvají se na nedostatek lidí, ty staré (a zkušené) pracovníky vyhodili a dnes zaměstnávají levně nekvalifikované lidi nebo brigádníky, kteří se jim tam střídají po pár týdnech. A pokud chcete pár skutečných zážitků z jiných (i opravdu velkých) firem, tak tady máte kapitolku POMLOUVÁNÍ. A tak když dnes chcete najít solidní servis, asi vám nezbývá než obrátit se na takové staré praktiky, jako jsem já, kteří ještě pamatují doby, kdy byl člověk hrdý na to, že něco dovede a otázka záruky či solidnosti opravy byla mnohem více otázkou osobní cti než nějakých stále se měnících paragrafů. |