Proč mi odešel počítač?
Co jste mi s tím provedl?
Proč zrovna teď?
Proč zrovna mě?
A jak je možné, že takhle naráz, bez varování ?
Poslední dotek...
Proč mi odešel počítač ?
Tak tuhle otázku mi už položila spousta zákazníků.
Prakticky všichni byli dotčeni tím, že počítač, na který byli
zvyklí a na který se spoléhali najednou - zničeho nic - přestal fungovat.
Považovali to za zradu (ze strany počítače) případně za hnusný podraz (z mé
strany) - řada z nich to dávala za vinu právě mě,
jako bych byl pánem nad životem a smrtí jejich computerových mazlíčků. A všichni
se ptali
- proč zrovna teď ?
- proč zrovna mě ?
- a jak je možné, že takhle naráz, bez varování ?
a někteří dodávali -
CO JSTE MI S TÍM
(kurva)
PROVEDL ??!!!
Takže předně -
NIC JSEM VÁM S TÍM
(kurva)
NEPROVEDL !!
Já totiž nepotřebuji zákazníky s prominutím nasírat, naopak - já potřebuji
zákazníky spokojené - jen takoví se budou vracet.
Zkusme si tedy odpovědět na vaše otázky:
Proč zrovna teď ?
No - to máte tak:
každé zařízení na světě má nějakou životnost - něco delší,
něco kratší. Dalo by se samozřejmě argumentovat různými statistikami a výzkumy,
ale já vám to zjednoduším.
Neuděláte chybu, když stáří vašeho počítače - notebooku či jiné počítačové
elektroniky - vynásobíte desíti a pak srovnáte s lidským věkem.
2 roky - odpovídá dvacetiletému mladíkovi v plné síle
3-4 roky stáří - to odpovídá zhruba třicátníkovi nebo čtyřicátníkovi, tedy střední věk - a pracovní výkony bez problémů
5 let - padesátník - zralý to muž, ale přiznejme si - těm
mladíčkům už jaksi nestačí
6 let - šedesátník, co se chystá do důchodu a my už místo něj
musíme urychleně shánět náhradu
a 7-8-9 let starý přístroj - nevím, jestli je to zachovalý
kmet nebo stařec nad hrobem, prolezlý všemi nemocemi, ale...
Autor těchto stránek také neví dne ani hodiny (a mezi
námi - vy všichni jste na tom stejně) ...
BUĎME VDĚČNÍ ZA KAŽDÝ DALŠÍ DEN
- UŽ JICH MOŽNÁ MNOHO NEBUDE
Prosím vás - ty roky, ten desetinásobek - to tomu fakt tam přesně odpovídá?
Ne - rozhodně ne - jsou věci, které vydrží déle a jiné,
které skončí dřív.
Ale v průměru je to tak jak říkám.
Navíc - je zde i "morální
stárnutí". Přístroj, který byl před lety na úrovni už dnes těžce nestíhá - ony
dnešní požadavky jsou "ušity na tělo" dnešním - moderrním a mnohem výkonnějším -
výrobkům. Takže pokud doufáte, že vám já (nebo kdokoliv jiný) udělá zázraky s
vaším 10let starým notebookem - nedoufejte.
ZÁZRAKY SE PROSTĚ NEDĚJÍ. A tak se smiřte s tím, že budete možná
ukládat k věčnému odpočinku počítač, který stále ještě šlape, ale už jaksi
"TĚŽCE DÝCHÁ A NESTÍHÁ" moderním požadavkům. Což je koneckonců ve světě techniky
běžné...
Kdysi - je to dávno a dávno -
jeden kolega mého táty utekl s rodinou přes hranice na Západ. A když náš táta jel služebně (1969) do Švýcarska k fy. MAAG, tak se tam setkali. A "uprchlík" vyprávěl historku, jak si po příjezdu do "švajcu" koupil své první tamní auto - pochopitelně ojetinu. A jak po roce tento vůz
neprošel technickou prohlídkou |
A nemůže někdy některý počítač - monitor - disk vydržet déle, než říkáte?
Proč zrovna mě ?
Lituji - ale tohle je fakt zbytečná otázka. Vše, co člověk vyrobí se jednou porouchá a přestane fungovat. Neberte to ani jako nepřízeň osudu, ani jako jeho zaujatost vůči vám osobně. Smiřte se s tím, že věci prostě odcházejí - a odcházejí nám všem, nejenom vám.
A jak je možné, že takhle naráz, bez varování ?
Spousta výrobků skutečně "odejde" naráz, bez varování. Něco praskne - rupne - shoří, případně se vám přístroj jeden den vůbec nespustí. Ale takový už je prostě život, na to jste si už mohli zvyknout.
Nicméně - ve většině případů to bez varování není !!! Spousta zákazníků očekává od svých zařízení nemožné - a pak se diví...
Psal jsem o stáří - a ujišťuji vás, že stáří je varováním samo o sobě.
Já vím, tohle
fakt není o počítačích, ale stejně to sem patří. Moje babička byla nejmladší, 13. dítě v rodině. A asi také nejchudší. A jak to tak bývá, právě na ni zbylo postarat se na stáří o svého tatínka - teda mého pra-dědečka. Byl už starý, slabý a většinu času proležel v posteli. Jednou takhle babičku poprosil: Bětuško, neudělala bys mi polívečku? víš, takovou tu dobrou, slepičí, co já tak rád? Slepičí polívku? Oni byli vážně chudí, kdepak slepice ! Tak babička šla a od někoho v baráku alespoň vyprosila vajíčko. Nějakou zeleninu měla na zahrádce, uvařila polívku, vajíčko do ní rozšlehala - a pradědeček si moc pochvaloval: Bětuško, to byla ta nejlepší slepičí polívečka, jakou jsem jedl. Pak usnul - a už se neprobudil. Řekněme si po pravdě - krásná smrt. A ve věku, kterého se můj pradědeček dožil zase nic tak nečekaného. Ale když něco takového považujeme jako samozřejmost u člověka - proč se divíme, že i třeba starý notebook je "smrtelný" ? |
Takže - pokud vám odejde notebook nebo počítač, kterému je 8, 10 nebo 12 let - nedivte se prosím, tam je spíš zázrak, že tak dlouho vydržel v provozu.
A to BEZ VAROVÁNÍ - to většinou nebývá pravda.
Už jsem tady o tom někdy psal, ale klidně to zopakuji:
Bylo to v dávné
době, kdy se celý obsah HDD bez problému vešel na jedno CD. A my už
tenkrát měli ve firmě vypalovačku, zázrak, který stál asi 20 tisíc
Kč !!! (a media - CD - do té vypalovačky stála několik set korun ! za jedno !!!) A aby tenhle zázrak nezahálel, vypalovali jsme na tom zákazníkům zálohy jejich počítačů. Měli jsme zákazníky - malou firmu, které jsme často poskytovali naše služby. A protože jsem znal jejich (mírně zastaralou) techniku, začal jsem je přesvědčovat, aby si nechali udělat zálohu. A varoval jsem - že by se jinak taky mohlo stát něco nepříjemného - a na firemních datech záleží... Souhlasili - jenom teď na to
¨není ta nejvhodnější doba",
zrovna je moc práce, řekněme za měsíc - pak ale cosi kvaltovalo, tak
bez počítače fakt zůstat nemohli atd. Už ani nevím, jestli se to takhle
odsouvalo čtvrt roku nebo půl - ale nakonec s počítačem přece jen
dorazili. Postavili jsme jej na stůl, zapnuli - a HDD začal dělat
CVAK-CVAK-CVAK...
A vy mi neříkejte, že tohle bylo bez
varování - NAOPAK, VŽDYŤ TEN DISK SI UŽ ROK
HLASITĚ STĚŽOVAL A VOLAL O POMOC !! |
Takže:
všechny divné zvuky (skřípání, vrzání, pištění), zvýšená teplota některých částí počítače nebo dokonce pach spáleniny, ale také problémy s některými programy, zpomalení počítače - to všechno jsou příznaky, kterých by si měl uživatel všimnout.
A pozor !
Tohle je opravdu na vás - VY SI TOHO MUSÍTE VŠIMNOUT - NE JÁ !!
Proč?
Protože vy u toho sedíte každý den a už poznáte,
co se ve vaši mašince
změnilo.
Kdežto já - když k tomu sednu - nemusím poznat, který zvuk nebo šelest do vašeho
počítače patří a který je tam za poslední týden "navíc". Já poznám ty "tragické
zvuky" - cvakání odcházejícího HDD, vytí vylágrovaných ložisek ventilátoru - na
vás je poznat, že stále ještě tichý šum ventilátorů během posledního měsíce
zesílil a upozornit mě na to. A stejně tak jen vy mi můžete "prásknout" že
spouštění programů se během posledních týdnů nějak zpomalilo, že vypínání
počítače byl dřív rychlé, ale najednou se to před měsícem nějak zlenivělo a teď
to trvá už několik minut...
Možná si to neuvědomujete, ale vy víte o svém počítači
spoustu věcí, které mi umožní udělat rychlou a správnou diagnostiku. Jasně, vy
sami z toho co víte třeba závadu neodhalíte, ale pokud
budete ochotní si se mnou chvíli povídat, já už z vás ty informace dokážu
vytáhnout - v tom mám už téměř padesátiletou praxi.
Rozumějte, mě jako technika hlavně zajímají změny, ke kterým
došlo - a taky co jim předcházelo. Protože díky tomu mohu
udělat správnou
diagnostiku a rychleji odhalit závadu.
A nezapomínejte: |
Takže nejhorší možný přístup zákazníka:
HELE - ŽÁDNÉ DLOUHÉ
ŘEČI, PROSTĚ SE DO TOHO PUSŤTE A OPRAVUJE TO - AŤ UŽ JE TO HOTOVO...
Bohužel - tímhle spěcháním (žádné zbytečné řeči) se nic
neurychlí - naopak, nejenže se hledání závady protáhne, ale navíc se dá něco
důležitého zcela přehlédnout...
Ještě něco?
Jo!
Zanedbaná péče
BASAMA S FOUSAMA - s tím se setkávám furt a furt. Sice vám nabízíme PREVENTIVNÍ PROHLÍDKY - ale všichni to k nám nosej, až když je opravdu zle (a pak se divěj).
Zálohování? Nebyl čas.
Antivirus? jaksi kdesi kamsi vysublimoval.
Vysát z mašiny prach? Zlatý voči!
Že jsme se na vaší návštěvě domluvili před vánocemi
- a jsou už velikonoce? Když já měl strašně moc práce...
A suma
sumárum - jeden se pak diví, ne - že se to potento, ale spíš že se tak nestalo už
dávno.
Občas mi připomínáte toho mého zákazníka, co
zůstal "viset" A to jste si opravdu nevšiml, že už máte skoro
prázdnou nádrž? Říkáte, že
jste tohle četli jako vtip? no vidíte, a tady to byla realita... |
A měl bych tu ještě jeden případ
"DONEKONEČNA ODKLÁDANÉHO SERVISU",
a tentokrát to bude i s obrázkem:
To si takhle zákaznice stěžovala, že jí zase praskají
panty od displeje na notebooku. Teda, je fakt, že ona se k těm notebookům
chová - jak to jenom říct? Ona tvrdí, že úplně normálně, já naopak obracím oči v
sloup a mlčky lomím při pohledu na tu spoušť rukama. K čemuž dochází vcelku
pravidelně - tak jednou za rok, za dva - a většinou je už nutno vyměnit ntb za
nový, kdyby s tím přišla hned, tak to opravím, ale když už je to vylámané moc,
tak se s tím fakt nedá moc udělat.
Tak jsem ji přesvědčoval, ať se co nejdříve staví - ale znáte to:
- nebyl čas
- bylo moc práce
- měla úplně jiné starosti (v rodině apod.)
- případně (nejběžnější výmluva) - ono to zase tak
nespěchá
Takže se tu objevila až po řadě měsíců - a
notebook v tu dobu vypadal takkhle:
Nutno podotknout, že i v tomto
stavu na něm údajně ještě několik měsíců pracovala !!!
No - že se s notebookem v tomto stavu nedá fakt moc nic udělat - tak to mi snad
dáte za pravdu...
--------------**********-------------***********--------------- --------------**********-------------***********---------------
A teď zpátky k tomu případu se cvakajícím diskem - který nás vrací k názvu této kapitoly.
Disk rok
cvakal a doufal, že si toho někdo všimne. Ale když ho po roce konečně naložili
do auta
- tak ten
převoz k nám byla ta poslední pověstná kapka,
kterou pohár přetekl.
Což znamená co? že se počítače nemají do servisu vozit?
Ale naopak - jen s nimi do servisu !
- ale zavčas, dokud je ještě naděje na záchranu.
Pokud to prošvihnete - tak s umírajícím se pracuje vždy hůř.
Já jsem vždycky zoufalý z toho, když zákazník říká:
Ještě
je čas, ještě to jede... A pak nám to sem přiveze, až když je mašina opravdu v
posledním tažení - anebo dokonce beznadějně mrtvá.
A nepřeju vám ty nervy, když se z umírajícího disku snažím
zachránit důležitá data a modlím se, aby vydržel ještě aspoň hodinku, aby ta
záchrana dojela do konce. Protože jinak...
To jako když se vám to nepovede zachránit ty data
dřív, než disk definitivně umře - tak to už ta záchrana možná není?
Jo - a on disk může fakt umřít?
Rozebrané díly HDD - vlevo magnety, tvořící
lineární motor, pod nimi svazek hlav, vpravo vymontované plotny - s dokonale
zrcadlovou plochou.
Jo - disk může nejen zlobit, blbnout, odpojovat se nebo se
snažit dokolečka načítat jeden blok dat - to ještě všechno zvládnu. Ale pak
vydechne naposled, přistanou nebo utrhnou se hlavy, podřou citlivou plochu na
plotnách - a to je konečná, to už s tím pak nic neudělám. Vlastně jen jedno -
zabalím ho a odešlu do laboratoře.
To snad nevadí - tak to prostě zachráněj tam.
Jo, to máte pravdu - akorát že k ceně na výsledném účtu budete muset připsat
další nulu (zhruba) a to už je pro většinu zákazníků dost těžko překousnutelná
částka.
To co já nezachráním za tisícovku -
za dvě - za tři - to vás pak v laboratoři přijde na deset nebo patnáct tisíc -
ale už tu byla i vyšší částky - dvacet, třicet...
A navíc - řekněme tak ve 20% už i ten technik v laboratoři jen
smutně pokrčí rameny. Protože když to necháte trápit až do konce, tak se
nakonec utrhnou hlavy a ty začnou datovou plochu ploten orat jako pluh - každou
otočkou ploten seškrábnou z citlivé plochy jednu "šponu" magnetické vrstvy - a
protože se disk točí rychlostí 5000otáček/minutu a více, tak než tu mašinu
stačíte vypnout, tak vám utržená hlava "oholí" celou plochu. A z těch
rozdrcenejch kousíčků magnetické vrstvy ty původní data neposkládá ani kouzelník
POKUSTÓN, to mi fakt můžete věřit.
Jinak - tou poslední kapkou může být nejen převoz, ale třeba i letní vysoké teploty, kdy se něco v počítači přehřeje. Může to být nějaký úder - anebo jen 387. zapnutí, které už nepřežil. A zatímco mladému počítači, co má celý život před sebou to nevadí, ten starý může zkolabovat díky jakékoliv prkotině.
Poslední dotek
Pardon - tak tohle fakt vůbec nemám rád. Teorie praví, že
zařízení zničil ten, kdo ho měl v ruce
jako poslední
což ale ve většině případů není vůbec pravda.
A hned uvedu pár příkladů:
1) Žárovka
Moje žena byla doma v rodině jaksi odstrkovaná a neuznávaná. Proč? No přece - ženská, co s ní. Proto ji taky hned po deváté třídě poslali pracovat a když si pak dělala večerně střední školu, nikdo to u nich doma nechápal - k čemu jí to bude? Ale já chci psát o něčem jiném - o úplné blbině. Marcelka přišla domů, cvakla vypínačem - a prdla žárovka - a jak už to bývá, zároveň vyletěl jistič.
ing. Urbiš
Marcelčin otec
Což se občas stává, ovšem v tomto případě její otec na počítači
defragmentoval disk - a v polovině práce šlus - a samozřejmě:
- koukej co děláš !
- ona to zničila !
- na co sáhne, to pokazí !
- sakra, nemůžeš ten vypínač mačkat líp ? (asi nějak zodpovědněji)
- hrůza, nikomu z nás se nic takovýho nestane a ona - jen na to sáhne a
podívejte ty následky !
A následně ji její otec nutil zůstávat potmě, ABY ZASE
NĚCO NEZNIČILA.
Jistě, v tomto případě asi každému dojde, že tyto
reakce byly naprosto neadekvátní.
Takže jedeme dál...
2) Sklenička Duritka
Opět "nepočítačová" záležitost. Pamatujete ještě Duritky ? Dnes už se snad nevyrábějí, ale kdysi byly v každé domácnosti a hlavně - všude v jídelnách Proč ? No - byly nerozbitné. Když spadly na zem, nic se nestalo. A tak hlavně v tom hromadném stravování umožňovaly snižovat náklady na nákup nového skla.
Vyráběla je sklárna v Dubí na základě patentu - překaleného skla. Hotové sklo se normálně nechá pomalu chládnout, tady se naopak prudce ochladilo v oleji. A ve skle zůstávalo zakonzervováno "vnitřní pnutí", které právě způsobovalo tu odolnost.
Také jsme měli Duritky doma. A jednou - jedna z nich stála uprostřed stolu -
a zničeho nic to vnitřní pnutí jako by překonalo sama sebe - a Duritka
explodovala. Jen tak, nečekaně se rozlétla na tisíc kousků.
Schválně -
myslíte
že i v tomto případě BYLO NUTNO HLEDAT PACHATELE, který měl poslední
dotek ?
A nebyly ty střepy v případě explose nebezpečné ?
Kupodivu nebyly - díky tomu pnutí se Duritka rozpadla na takové malé krychličky, které ani neměly ostré hrany.
3) Fleška
Konečně opravdu počítačová kausa. Opravoval jsem zákazníkovi počítač a přišel mě navštívit kamarád Milan. A po chvíli přišel i ten zákazník - a že by ještě potřeboval z počítače jeden soubor. Jo - a tady na to mám flešku. Milan stál zrovna mezi zákazníkem a počítačem, tak od něj ochotně tu flešku převzal a zasunul do USB. Zatím vše OK, ano ? Chyba, všechno úplně špatně ! V okamžiku, jak se s fleškou přiblížil k USB, přeskočila jiskra statické elektřiny - a odpálila se základní deska.
A tak jsme tam všichni tři stáli a hloupě se na sebe koukali...
Kdo to udělal? kdo je pachatel?
Šermíř s fleškou - aneb jak chránit svoje
paměťová media.
Jasně Milan - MĚL PŘECE POSLEDNÍ DOTEK ! Ale opravdu za to mohl? nebo to byla spíš hloupá náhoda?
No, naštěstí se to moc neřešilo, deska byla nová - tak se vyreklamovala - a
zákazníkovi se jen oprava o dva tři dny protáhla.
Ale já si od té doby dávám na statiku zatracenýho
majzla.
4) Počítač
Velmi nepříjemná situace. Zákazník donesl počítač na preventivní kontrolu.
Takže - vyčistit, vysát prach, vyměnit ventilátor...
Já z něj vysál a vyfoukal prach, vyměnil vadný ventilátor, zapnul - a zhroutily se Windows.
Naprosto tvrdě, bez možnosti opravy. Sice jsem zachránil data, ale byla nutná nová instalace operačního systému a všech programů, já na tom nechal spoustu času (trvalo to skoro týden), zákazník na tom nemohl několik dní pracovat - a samozřejmě se pořádně naštval.
Přinesl jsem vám počítač zcela funkční - a vy jste mi ho takhle zničil !!
Z hlediska zákazníka je to jasné - měl jsem poslední dotek, takže je to na mě.
Ale - byl jsem opravdu vinen?
vždyť jsem jen
stiskl vypínač - jak se stalo už tisíckrát předtím...
Co by se stalo, kdyby to byl zákazník nepřinesl?
Zhroutilo by se mu to
následující den a POSLEDNÍ DOTEK by měl on ?
- patrně ano - ale to se už
nikdo nikdy nedozví.
Navíc - vtip je v tom, že pokud děláme nějaký složitější zásah do systému,
tak se napřed provádí kompletní zálohování celého počítače.
A proč se to tady
neudělalo?
No - z jednoduchého důvodu - žádný náročný zásah se neplánoval, HW a
SW čištění je prkotina, kterou děláme pravidelně a žádné riziko u toho nehrozí.
Navíc zákazník si na nic nestěžoval, naopak zdůrazňoval, že to k nám dává
opravdu jen preventivně, jaksi pro klid duše. A nakonec to takhle dopadlo...prostě
úplně pitomá náhoda...
A já definitivně přišel o dobrého a dlouholetého zákazníka -
protože
VÁM BYCH DO RUKY UŽ POČÍTAČ NIKDY NEDAL !!
Vlastně - otázka je, jestli tohle zařazovat do kategorie POČÍTAČ nebo spíš SOFTWARE anebo ještě lépe WINDOWS.
Protože WINDOWS - to je to úplně nejporuchovější v celé počítačové branži. Ony některé verze byly lepší, některé horší - ovšem dnešní Windows 10 (případně Win 11) - to je vůbec kapitola sama pro sebe !!! Já vím, spousta vás řekne:
"Já je mám doma a jsem s nimi spokojenej !"
Jenže pochopte - ke mě právě chodí ti, co spokojení nejsou.
Co se jim to
porouchalo,
spadlo,
zhroutilo,
vymazalo.
A já tak nejlépe mohu posoudit, kolik
podobných havárií bylo dřív
(W2000, WinXp, Win7) - a kolik je jich dnes.
Takže
na závěr ještě jednu historku ze života.
|